Gearhead
Gearhead: Toppen! Tack!
2 svar · 3,4k läst
tompas11
tompas11: Skruva bort skruven i mitten som håller vredet, tag sedan bort vredet. Skruva loss muttern som du ser när vredet är borttaget. Linda gängtape eller lingarn flera varv runt axeln och återmontera muttern. Drag inte muttern för hårt, lagom är bäst. Kontrollera att läckan har upphört och återmontera vredet. Klart!
3 svar · 3,0k läst
·
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Vi ska göra en liten tillbyggnad med grovingång/tvättstuga. Har förstått att golvbrunn inte krävs men det är ju förstås bra att ha. Problemet är att det är omöjligt att gå genom vägg till avloppet, om man inte vill ta sig igenom en meter stan och betong. Men, har precis grävt ner en dagvattenledning precis under... Skulle det vara ok att koppla brunnen till dagvattnet?
0 svar · 3,4k läst
P
P.S: Bra! Så får det bli. 12 meter prisol kom från rinkaby rör idag. Billigaste jag kunde hitta . Det blir nog bra det här. Tack! P.S
5 svar · 8,9k läst
·
Fotografen
Fotografen: Töm tanken på vatten. Pumpa luft i blåsan till 1,8 bar. Ställ maxtrycket till 4-4,5 bar och difftrycket till 2 så är du hemma.
5 svar · 6,8k läst
T
trojlee: precis...har varit med om det jag med....rensa innan det blir stock:D....är säkert fettavlagringar i roren som hå¨ller på att släppa och göra ett "lås" i rören..... / M
3 svar · 2,8k läst
E
eleganten: Jag tycker att din lösning på problemet låter helt ok! Drar du sedan som du tänkte ett tätat skyddsrör genom mellanväggen ,så kan jag inte se hur det på något praktiskt vis skulle öka risken för en vattenskada. Ska man gräva ner sig i alla önskemål/krav som försäkringsbolagen har så kan man lika gärna lägga ner! Man får tänka med lite sunt förnuft och göra det på BÄSTA
3 svar · 3,2k läst
I
injonil: Elementen kommer inte gå sönder av blästring om detta görs med rätt tryck. Man kan blästra sönder vad som helst om man inte gör på rätt sätt. Rätt tryck och rätt blästermedia. Är det stål så går det säkert utmärkt att blästra med vanlig sand, om inte trycket är alltför högt som sagt. Finns det andra känsligare material inblandade, som tex mässing kan det finnas anledning
2 svar · 3,9k läst
V
Velton: Hej hej Lordi! Jag förstår din omsorg i dina tidigare svar! :) Men jag är glad att du förstår mitt resonemang nu. Det är nog som du säger knappt någon som testat den varianten tidigare för när jag försöker prata med folk så bara säger de att det inte går... och jag är den där envisa typen som säger 'Ingenting är omöjligt..' :) Lova att återkomma om du hittar någon slags
10 svar · 9,4k läst
·
it-snubben
it-snubben: Flottören brukar torka upp med åren och göra så att den inte tätar. Då kan det spola lite konstant. Det är ju lätt åtgärdat genom att byta flottör. Men alltså... om den börjar rinna av att man duschar eller spolar i en annan toalett så låter det lite som att flottören skulle vara sekundärt problem och ventilen det primära. Det låter som att ventilen gränsar till att stänga
4 svar · 2,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jo, jag har hört detsamma om järn. Det var dessutom miljöinspektören i kommunen som sa det. Man bör alltså ta ett vattenprov INNAN man borrar hål för att kolla järnhalten och man bör dessutom kolla radonhalten innan. Har man för hög järnhalt eller radon i vattnet bör man istället använda sig av en luftinjektor och då kanske ha en hydrofor istället för en hydropress.
3 svar · 13,6k läst
GzO
GzO: Har, på sommarstugan, en vvb från tidigt 80-tal som stått tom varje vinter och den fungerar kanon än så länge i alla fall. Gör inget annat än att jag tömmer systemet å lämnar kranarna öppna över vintern.
4 svar · 3,3k läst
kocken66
kocken66: vet ej men jag löste det med lite tryckluft (tog typ fem timmar :( )
2 svar · 3,0k läst
blev
blev: Jag brukar inte dra åt så hårt första gången utan släpper på vattnet och drar efter om det läcker har gjort så i många år och har aldrig haft något problem. Viktigt att röret bottnar i kopplingen
8 svar · 14,7k läst
Apprentice
Apprentice: fresve: Är det inte de där som kostar typ 8000:-?
9 svar · 4,2k läst
E
eluffe: Tja vad skall man säga! Det är detta som kallas för fri prissättning. Det uppstår när efterfrågan är större än tillgången. "Välkommen till verkligheten"
1 svar · 2,4k läst
v-g
v-g: Man kan ju alltid stoppa i en ny packning?
1 svar · 3,8k läst
J
Jeppson: Kolla på www.moraarmatur.se där finns instruktioner på hur man kommer in i blandaren.
5 svar · 10,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Jag jämförde väl snarare VVC mot att behöva spola en jäkla massa. Slå ut det på ett år så sparar du garanterat energi med VVC. Moderna hus brukar även ha återvinning på frånluften (dit VVC:ns värme slutligen når) och tar därför tillvara på energin. Varmvatten behöver man även sommartid..
7 svar · 6,4k läst
Staffans2000
Staffans2000: Ditt kallvattenrör är draget så att det värms upp av något, ex.vis. varmt pannrum, tvättstuga eller varmvattencirkulation.
2 svar · 2,9k läst
T
Tjacko: Ett par kapsyler konsentrerad klor ska du använda för bakteriedödare. Pumpa ur borrhålet sedan innan ni dricker vattnet
2 svar · 17,1k läst
A
andersmc: Det brukar bättra sig efter nåt dygn. Spola på lite så går det snabbare.
1 svar · 4,4k läst
L
lordi: Jag skulle inte vara orolig. Det är bara att köra på. 0,5 cm per meter är fullt tillräckligt på den sträckan.
1 svar · 4,8k läst
·
R
Reliner: [citat] Avloppsrör håller avsevärt längre om man sköter underhållspolningen av dom, 1900kr är ett ok pris förutsatt att dom även spolar ur rören i plattan om det är en villa / radhus. 1900kr ingår inga ingrepp vid trasiga ledningar brukar finnas en mindre rad med tex tillkommande arbeten debiteras med xxx kr per påbörjad timme. kontrollera vad som egentligen ingår i priset.
3 svar · 39,2k läst
emwgrni
emwgrni: Hej, Har problem att silarna i kranarna, blanadarna sätts igen, när jag tar bort silen och enbart spolar VV så kommer det partiklar som ser ut som sand. (dvs kommer inga partiklar när jag spolar KV) Detta får jag upprepa ca 2ggr/månad Har kommunalt vatten. Kan det vara kalk? Kan det vara beläggning i min VVB? Är från tidigt 90tal. mvh Greger
0 svar · 6,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: Jag har ett likadant arrangemang. Det fungerar bra.
1 svar · 4,7k läst
Ham_burger
Ham_burger: Använd övergångskopling RSK 808 47 17 från vasken. Därefter RSK 808 47 25 och 808 47 33 så det klart.
1 svar · 3,5k läst
L
Lukasl: Hej, Tack för svaret, Hittade såna kopplingar. Det finns dock inga som passar. Har mätt och konstaterat att jag har 220 cc idag och det finns en koppling som i beskrivningen har "max 42mm". Någon som har använt såna? Ska man vinkla de snett ner mot varandra för att få det avståndet man vill? Hur snyggt blir det? Kanske helt enkelt är så att jag ska ringa en rörmokare istället för
3 svar · 6,1k läst
E
erik_ahn: Hej Det verkar inte som att golvbrunnen påverkas ifall jag spolar på övervåningen. Men jag har försökt att ränsa frånlufts röret på taket med vatten men det hade ingen effekt. Är det något annat jag kan testa. /Erik
2 svar · 3,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Som sagt, vi har våra vattenfördelare i pannrummet, helt synliga, vi såg ingen anledning att bygga in eller täcka för dem. Golvvärmefördelarna kommer upp i väggen i tvättstugan, där har vi en vit lucka som hänger framför. I både pannrum och tvättstuga har vi golvbrunn. Huruvida man vill ha fördelarskåp är nog mer en estetisk fråga.
10 svar · 11,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.