Tänkte gräva ner mina stuprör som idag slutar strax ovanför mark. Stuprören är förzinkade och jag tänkte lägga markavloppsrör i marken och leda bort vattnet. Hur fixar man övergången mellan rören? Man vill ju inte att avloppsröret ska synas heller.

Kan fixa en bild på mina rör imorgon.
Jag har en http://www.plastinject.se/regnvatten.asp i slutet på mina stuprör. Mäta noga så att den kommer i marknivå där avloppsröret tar vid.
Kan ju bli så att du får skarva på lite med nya stuprör

Det normala är att man låter rören gå upp en bit ovan mark, och sätter en lövis eller liknande som övergång. Gillar du inte färgen så måla dem i samma färg som grunden på huset

Jag tittar gärna på en bild på dina rör gadeberg.

Det blir nog så att jag sätter en renstratt och sen avloppsröret, men helst skulle jag vilja ha avloppsröret precis i marknivå och då behövs någon övergång mellan stuprör och avloppsrör. Skarven blir ju annars ovan mark. Vad finns det då för alternativ? Stuprör och avloppsrör är ju inte kompatibla.

Förlåt att jag dröjer, ska försöka ta en bil i morgon. Renstratten passar lagon i ett 110 rör

Är inte helt klar med dagvattnet men detta röret ska sänkas en liten liten bit och sen fyller jag bara på med jort precis upp till där avloppsröreet slutar. Värre är det inte

Måste man lägga sand eller grus kring röret eller kan man lägga det i matjorden?

Nut skrev:
Måste man lägga sand eller grus kring röret eller kan man lägga det i matjorden?

Handlar det bara om sista biten då röret kommer upp ur marken, så kan du fylla matjord ända mot röret.
Ska du lägga röret i marken så är det lättare att packa runt röret, och justera lutningen om du använder sand som ledningsbädd och skyddsfyllning.

Här är ju ingen bild. Vart har den tagit vägen?

Nu så

n712445517_1188243_4971.jpg

Jag har ganska kraftig lutning så för den skull tror jag inte sand behövs, men behövs det för att skydda rören? Vilka risker finns med matjord?

Matjord går fin fint att lägga direkt emot

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.