Bltt med nytt hus (gammalt...) och förre ägarinnnan hävdade att under eldningssäsong bör man fylla på (öppna) expansionskärlet var 14:e dag eller så. Något förvånad undrade jag om det inte är läcka, men hon hade inte sett något.
Skulle det kunna vara något annat än en läcka? Nu har jag inte hunnit titta närmare på saken, så jag tänkte kolla om det är något med kökspannor och öppna expansionskärl som jag inte förstår.
Är kärlet för litet, så rinner det ut vatten när det värms up, och sedan sjunker det undan när det svalnar, eller?
Om det är en läcka, var börjar man leta?
Det är en kökspanna kopplat till radiatorer i hela huset. Radiatorrören är utanpåliggande bastanta järnrör.
Skulle det kunna vara något annat än en läcka? Nu har jag inte hunnit titta närmare på saken, så jag tänkte kolla om det är något med kökspannor och öppna expansionskärl som jag inte förstår.
Om det är en läcka, var börjar man leta?
Det är en kökspanna kopplat till radiatorer i hela huset. Radiatorrören är utanpåliggande bastanta järnrör.
Så skall man absolut inte göra, att ofta fylla på syrerikt vatten i värmesystemet leder till korrosion. Det skall fyllas på så sällan som möjligt. Behöver du fylla mer än en gång per år så är det något fel.-MH- skrev:
Så kan det vara, men om du då värmer upp systemet igen så kommer nivån (trycket) att återställas.-MH- skrev:
Tompa
Öppna expansionskärl är av ondo! Byt ut det omgående. Även om du inte idag ser något läckage så kommer det ganska snart att visa sig. Händer det dessutom på julafton eller för övrigt mitt i vintern är det inte lustigt.
Sätt in ett slutet kärl invid pannan eller på annan låg nivå där du har avlopp och kan ha bättre koll på utrustningen.
Sätt in ett slutet kärl invid pannan eller på annan låg nivå där du har avlopp och kan ha bättre koll på utrustningen.
Jaha, kärlet var relatit nybytt. Det enda jag hittade var en läcka vid varmvattenberedare, det stod ett gammalt emaljerat plåtkärl under, och hängde en droppe på den gamla avstängningsventilen som satt på inkommande värmevatten.
Klicka här för att svara