I
Ilam: Ang gjuten sockel -100 liter vatten = 100 kg, plus beredarens vikt... då vill man gärna att den ligger stadigt! Vi göt sockeln rätt enkelt på plats, byggde en form direkt på marken bara. Genom att gjuta blir det ju automatiskt i våg också.
7 svar · 23,2k läst
G
grävaren: Ert hus är troligen anslutet till det kommunala avloppet. Sug brunnen tom och koppla ihop alla 3 rören i brunnen, lägg på locket. Färdigt. När kommunen suckade och skakade på huvudet, var det förmodligen för att de misstänkte att det inte var betalt anslutningsavgift. Är den betald är allt ok. Vid installationen finns det en ansvarig arbetsledare, så man har någon att hänga, om det
1 svar · 5,1k läst
·
P
P.S: Den ska jag inte glömma! Jag vågar mig nog på det här själv i alla fall.... P.S
6 svar · 4,4k läst
V
viker: Hej Samma felsymptom som du. Det var en pol på tryckströmbrytaren som hade brunnit upp. mvh Christer
5 svar · 3,5k läst
Guster
Guster: Tack för input.. Frågan kvarstår, utan att lägga ner för mycket tid och resuser men samtidigt göra det bästa för miljö och oss själva, vad göra? Bör vi byta/skifta/ändra innehållet i kistan? Jag kommer tillverka ett nytt lock till brunnen/kistan, bör detta ha hål för avluftning?`
4 svar · 4,9k läst
stilofunk
stilofunk: Men Manual och Reparationshandbok är två helt olika handlingar!
3 svar · 6,7k läst
I
Ilam: Tack för råd :) Men AHHH -problemet löst! Som tur är har man ju en händig kompis, visserligen på en ort 15 mil härifrån, men med kamera, epost och telefon kunde han hjälpa steg för steg med att räkna ut vilka delar som skulle skruvas bort för att komma åt. Och som jag mycket riktigt misstänkte -det satt en olivkärna i pumpen! Nu surrar maskinen så ljuvt i bakgrunden..... Sköljde
5 svar · 8,4k läst
·
it-snubben
it-snubben: har du mätt temperaturen på vattnet som kommer ut från pannan? Blandningsventilen kanske ger dig för kallt varmvatten. Höjer du temperaturen på varmvattnet så används inte lika mycket och problemet "kanske" blir mindre.
1 svar · 3,9k läst
Carisma
Carisma: Vi har in-drän och det funkar bra. (Än så länge). Har haft den i snart 4 år. Sen finns det ju fler tillverkare som har liknande paket, med sk. "Moduler/kasetter".
1 svar · 3,1k läst
S
spikers_corner: Grannen brukar propagera för Alfa plast, nån typ av färg för ladugårdar som Alfa Laval tillverkar. Han säger att den är bra till allt, men det får man väl ta med ett kilo salt. Jag har letat efter info förut men inte hittat något. Säkert finns det bättre färger också. Det optimala vore att hitta en färg som inte kräver så mycket förbehandling. Men sedan är det ju insidan
14 svar · 6,2k läst
·
phl
phl: Aj fan, där ljög jag! Körde en kulventil med vanlig gänga och sedan en rak klämringskoppling med rörjänga i den. Kopplingarna på bilden är 2760 och 3602. [bild] ...ja, du ser ventilerna längst ner på bilden, borde kanske beskurit den ;)
27 svar · 34,3k läst
·
G
grävaren: 150 liters galvad hydrofortank, ca 4000 kr. Eller en 120 liters glasfibertank, med gummimembran, ca 2500 kr.
1 svar · 5,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: Problemet med dolda kopplingar är att de kan stå och droppa i flera år innan någon märker det och då är det stora skador det handlar om i många hus. Inget man kan försäkra sig om genom att ha avstängningsmöjligheter.
9 svar · 12,4k läst
Carisma
Carisma: Avluftning på tak, ska gå ovan nock.
16 svar · 61,1k läst
B
BAS: Det är skarv som inte får finnas told. Om det bara löper igenom så är det OK ur den synvinkeln. Ligger den med isolering runt så är det liten risk att det blir kondens i trossbotten. Däremot så kan det bli så det droppar om röret går i luften på andra ställen och det spolas kallvatten länge.
7 svar · 18,1k läst
it-snubben
it-snubben: Kopparrören är mjuka. Böj med händerna. 2 cm sidledes är ingenting. Bara rören räcker fram till kopplingen efteråt.
1 svar · 4,4k läst
B
BAS: Om du menar att skarva skyddsröret så går det bra. Det är vattenledningsröret som inte får skarvas dolt.
1 svar · 4,6k läst
L
lalle.anveros: La i sand i brunnen och tätade läckor som fanns där. Sanden filtrerar bort humus,partiklar och små skit. Det enda som syns nu är en ljus shimmrande gul färg som troligtvis kommer från järn och manganet. MVH LalleAnveros
4 svar · 10,9k läst
I
Anonymiserad 23608: ...och förutsatt att det inte blir stopp i avloppet så att vattnet tränger upp ur brunnen och skadar det nya golvet. Jag har sett ett antal hemmameck på detta område som har orsakat just sådana skador. Frilägg brunnen, ta bort den och montera en riktig propp i avloppsröret.
4 svar · 10,5k läst
R
roli: Den risk man tar är väl att man får rensa lite oftare med ett 50-rör än med 70. Om man undviker att hälla ut fett och sådant i avloppet så skall det väl mycket till innan ett 50-rör tätnar......
4 svar · 8,6k läst
R
Rosanna.Daniel: Tack så jättemycket allihopa. Har fått anbud på 65 000 är inte så dyrt verkar det då som och det var 100m inkl. det extra du behöver.
7 svar · 5,8k läst
A
Avbytaren: Jaha kan väl meddela att rör-dragningen är klar, det var ju så enkelt, tog ungefär en halv dag och en bra lutning fick jag ju till också. Tackar allesammans som har gett tips och råd.
13 svar · 32,0k läst
Nusnäs
Nusnäs: Ja du måste stänga vattnet först... Troligen ska du peta av hatten som sitter över handtaget för att komma åt att ta isär och smörja delarna, det finns ett särskilt smörjmedel (armaturfett) som du ska använda, kanske du behöver byta någon o-ring eller packning oxå
1 svar · 15,4k läst
T
toker: Hmm, det är svårt detta. Men bygga pool blir det inget utav då vi bor 30 meter från sjön... Man måste väl kunna skriva i vad som gäller i ett servitut, te.x om brunn sinar så delar vi på ett nytt. Både grannen och jag tar allt vatten för att använda ute, tvätta bil, vattna etc etc från sjön med hydroforpump så det belastar ju inte borrhålet. Jag har även övertryck i hålet,
3 svar · 6,2k läst
K
kankonkan: Kapa röret nedanför skarven och muffa på nytt?
8 svar · 5,6k läst
·
Fotografen
Fotografen: Jag skulle inte heller chansa, stödhylsor i små dimensioner brukar dessutom finnas i varuhusen.
8 svar · 7,6k läst
P
Pelle Persson: Finns inget som säger att man inte får ta hål i 45* Prisol är godkänt att dra genom vägg el bjällklag. Säkertvatten säger bara att rören ska vara lätt utbytbara inget om materialvalet
1 svar · 3,6k läst
P
Pelle Persson: så här skulle jag gjort. Vatten sidan: Pex från diskbänken ner genom socklen, bakom spisen in genom socklen och upp i bänk skåpet. Genom bänkskivan skulle jag satt ett 1/2 mässings rör med kromad bricka på ovansidan samt avslutat med en 1/2 minikulventil. Avloppet skulle jag dragit i avloppslang samma väg som vattnet.
7 svar · 8,2k läst
·
P
Pelle Persson: fungerar klockrent med den lösningen som din entrepenör har gjort. Helt enligt boken så att säga.
9 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.