Hej,
Jag har en Siemens diskmaskin inköpt 2003 som inte sprutar vatten i den övre roterande armen. Jag misstänker att det är fel på den motor/spjäll som styr vattenflödet till den övre/undre armen. En ny kostar 1500 kr och jag tänkte försöka byta värmarepaketet som innehåller nämda del.
Men hur kommer man in i diskmaskinen på ett enkelt sätt?
Jag har tagit fram den och hittar ingen tydlig angreppspunkt. Jag har tidigare monterat Microvågsugnar på Whirlpool och trodde mig förstå hur dessa tingestar är uppbyggda... *ler*

Är det någon som har en arbetsbeskrivning eller tips så tas dom tacksamt emot!

Maskinen heter SE33234SK/37
FD 8212

Man tar väl bort sidoplåtarna på Siemens för att komma åt inanmätet.
Vänster sida sitter väl värmeväxlaren med magnetventilen men prova att ta bort vingen och se om det kommer vatten i röret till den, det kanske har kommit skit i utblåshålen i vingen??

Tack för svaret! Jag ska undersöka detta!

Jag har plockat bort alla kanaler inne i maskinen samt alla vingar och kollat om det satt smuts. Det gör det inte. Tyvärr...

Då är det nog igensatt i värmeväxlarpaketet
Troligtvis på vänstersidan

Man kan ju provköra maskinen med luckan öppen och titta vad som händer om du trycker in lucklåset med en mejsel

Nu har jag skruvat isär hela sidan. På högersida finns kanaler som hanterar in/avlopp av vatten i maskinen. På vänstersidan sitter mycket riktigt pumpen med motor samt en anna pryl som kanske är värmeväxlarpaketet med ventil.
Men det är så otroligt svårt att komma åt. Måste man skruva isär maskinen mera? Under maskinen finns en vit plastlåda som fungerar som sockel. Det känns som att man måste skruva bort den också. Vet Luckyman (eller ngn annan) ifall det är så man gör? Då finns risken att den aldrig mera blir sig lik, -och kan diska igen...*ler*
Eller ska jag ge upp och tillkalla reparatör...

Ser du inte saken som du ska byta nu så blir det nog svårare.
Om du kollar i växelpaketet, det brukar vara genomskinligt med massa kanaler och i nederkanten där man har ngra gummislanganslutningar så brukar det fastna en massa skit eller fett inuti.
prova med och ta loss detta paket och spola ur å rensa brukar vara lite problematiskt.
Men vi kanske inte menar samma sak och JA det är trångt i en diskmaskin

Jag tror jag ser vilken pryl det är men tyvärr vet jag inte hur jag ska komma åt den... Det går ut en tjock slang in till en plastpryl direkt efter pumpen. Enligt uppgift innehåler den både värmare och spjäll som styr vattenflödet. Jag funderar på att lägga ner diskmaskinen och lossa (om det går) hela bottenplattan. Eftersom jag inte vet vad som händer när jag går lös med skruvmejseln så drar jag mig lite för det. Men att lämna in en 5 år gammal diskmaskin och laga den för 2500 kr känns nästan som att köpa en ny för 4000 är bättre...?
(Och då spelar det ju ingen roll om det går åt he*vete, ifall man ändå ska köpa en ny) Svårt val. Har du något tips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.