Vatten & Avlopp
Pelle Persson: kontrolera funktionen på blandingsventilen
Baritz: Hur löser man vatten till garage om man har ett hus som har gjuten platta med golvvärmeslingor, och ej förberett med något tomrör för framtida garagevatten?? Drar man ut det genom fasaden nånstan,å bygger in det i en "liten gubbe" som man isolerar och har värmekabel i eller?? Tacksam för svar.. MVH/Baritz
lalle.anveros: Tjenare! Inhandla vattenstopp som finns att köpa på byggvaruhus. Det står vattenstopp på flaskan. Torkar på 2 min. Helst ska man var 2 som håller på, 1 blandar och 1 som lägger i. Följ instruktionerna så är han snart täppt.. MVH Lalle Anveros
anaitis: Men räcker det inte? Hur mkt vatten behöver du? 120 l/h ger nästan 3 m3 /dygn. 4 personer brukar behöva ca 1 m3/dygn. Köp en tank, låt brunnspumpen fylla tanken. Sen kopplar du en enkel pump från tanken till hydroforen/pressen.
lordi: Jag har en enkel lösning på problemet... diska inte på natten ;) Skämt åsido, så brukar det nog alltid gurgla mer eller mindre när maskinen tömmer ut vattnet. Man kan ju prova att grena av avloppet och sätta ett eget vattenlås till diskmaskinen (typ tvättmaskins-vattenlås), och se om det hjälper. Men helt tyst blir det nog aldrig.
jeppeknaster: För att slippa tänka på fallet så är det lika bra att äta mat man inte tål så att man ständigt är lös i magen.
akhagen: Jag löste gåtan. Köpte alla standardmuffar på Clas Ohlson, gick hem och måttade skruvade ihop skiten. Det som egentligen fick mig att ställa frågan var en skum bussning som min röris dragit dit på blandaren som stopp ifall jag skulle vara på och pilla på diskmaskinsvattenvredet... Jag vågade inte köra igång igår kl 23, för jag vill nog vara vaken och hemma första gången. Tack
Secretary: Köp en sån här på Clas Olsson det borde funka. den är bara att sätta fast med gaffatejp och lägga ut; Slang för rör med diam. upp till 100 mm. Lämplig för att leda bort vatten långa sträckor m.m. Längd 10 m. Artikelnummer 31-468 139:-
v-g: Kan ju även tänkas att insuget är täppt. Lite spol bakvägen löser detta. Kan räcka med att man blåser i röret.
dalle: Hmm, svårt att förklara. Men det är nog som du säger att så länge det är fall hela vägen och inloppet i stammen sker med lämpligt grenrör, så blir det rätt och jag kan göra ett par böjar (eller U-sväng som jag skrev).
hempularen: Fast köp vattenlåset först, det följer ofta med en anpassning till röret. Vattenlåset må vara 40mm, men röret som kommer upp ur golvet är normalt grövre. Och hela kitet följer ofta med vasken när man köper den.
injonil: [citat] Och i vissa kommuner beror det på att avloppstankar missbrukas genom att folk medvetet gör hål i tankarna så att vätskan rinner ut och tanken slipper tömmas så ofta.
jakim: Ja det är Wirsbos stock. Dom är dragna så att inte oringen syns men jag uppfattade det som om någon av gängorna är väldigt lös, typ som att man kunde dra med handkraft nästan hela vägen och sen när man tog i lite lätt med skiftnyckeln så åkte man förbi rätt läge för att sen bli väldigt hårt att komma vidare. Och då var det typ 330 grader kvar tills man kommit runt ett varv
Micke_H: Jag hade nog använt en vanli "två kranars" blandare (Ej termostat) av billigaste enklaste typen. Sen så hade jag nog skruvat bort den innan kallgraderna kommer. Vill du ha en termostat blandare så finns det ju billiga sånna för några hundringar på Bauhaus och Jula tex.
SvenD: När jag byggde om tvättstugan la jag in ett 110 mm avloppsror i isoleringen under betonggolvet med golvvärme. I detta rör har jag tryckt in 5 PEX rör som matar värme/golvärme och varmvatten till andra delar av huset. Jag är himla nöjd med denna lösning efter som det har gåtta att lägga till efter hand utan krång rördragning. Kan detta möjligen vara en lösning även för dig. Isf.
Consensus: Självklart. Det finns lock med packning till alla tänkbara gängor.
dalle: Tackar. Halvkopplingen verkar vettig och billigare än den jag hittade. Radiatorn sitter på ett eget utstick från stammen (parallellkopplad så att säga) så det bör inte vara något problem att plocka bort den. Jag vill såga av rören ganska nära stammen och sedan proppa. Dessa rör kommer inte att användas igen. Det blir golvvärme istället och då tar jag matningen från rummet
sophiet: Hej! Jag har fixat till lite i mitt badrum och skulle gärna vilja byta den vita plastsilen vid duschens avlopp till en rostfri. De enda jag hittar tycks dock vara anpassade för klinkers. Det finns en massa vita plastsilar att få tag i så jag tycker att det borde finnas rostfria också. Hittar dock ingen. Finns det någon som har sett en sådan? /Sophie
drainsniffer: Den som sitter under diskbänken heter EkoTreat. Då bör man helt riktigt ha en större trekammarbrunn för det extra slammets skull, åtminstone 4 kubik istället för 2 kubik. En 4-kubikare är dock ett stort as som kan vara svårt att få ner om man har berg på tomten (spränga är dyrt!), då kan det vara affär att först ha en enkammare på kanske två kubik och sen en vanlig
Pauland: Hej! Jag håller på att dränera mitt hus samt byta avlopps och vattenstammar ut till den kommunala anlsutningen. Huset är från 40-talet och står till hälften på torpargrund och hälften gjuten platta. Vad jag kan se så verkar de gamla stammarna (betong och järnrör) vara ingjutna i plattan. Nu ställer sig frågan; skall vi byta även inne under huset. På sikt är svaret ja men just nu
lordvvs: du använder t.ex till en dush dim 50 eller 75, tvättställ 5. toa alltid 110. i plattans behöver man inte ha markavlopprör . och faktiskt inte i marken utanför huset heller... dom är prismässigt lite ydrare markrören! varsegod!
lordvvs: låter mkt skummt, börja läcka efter 5år , bara sådär. de måste vara ena riktiga jävla skit grejjer du har köpt. byt ut till VA- vattete där har du de mest pålitliga som finns. läcker aldrig om du har gjort rätt.
lordvvs: dom här plåtarna nissen ovanför snackar om är juh också för speciella pexrör, som har ett så kallande skyddsrör runt. rör i rör, så det måste du givetvis ha för att kunna använda plåtarna samt bockstöden. annars blire det inte så bra. sen finns det en lite låsbricka till väggbockstödet som inte ska förglömmas!
pär h: Ja det har jag. Det är altså normalt jag ger mig Tack Staffan för snabba svar MVH PärH
v-g: Ska ni bara ha den temporärt är det ju billigaste dugliga som gäller. 2000 watt duger men räkna inte med att det blir snabbt varmt om någon "duschat slut".
Pelle Persson: Om man tittar på hålfastigheten så ska hålen tas mitt i bjälken Man tar alla hål i bjälklaget innan man lägger dom på plats...annars finns det smidiga vinkelmaskiner som man kan köra med hålsåg i.