6 654 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Alternativ till kopparrör
Hej hej
har 60 år gamla vattenledningar dragna i källaren till mitt hus, tänkte byta ut de för det kommer lite missfärgat vatten ibland.
VVS killen sa att kopparrör var skitdyra i dag så bara materialet skulle gå på 10000.
Kan man inte ha rör i plast ? säkert billigare och snabbare att montera ?
Utseendet spelar inte så stor roll eftersom källaren inte används.
Man kanske inte ska vara dumsnål eller vad tycker ni ?!
har 60 år gamla vattenledningar dragna i källaren till mitt hus, tänkte byta ut de för det kommer lite missfärgat vatten ibland.
VVS killen sa att kopparrör var skitdyra i dag så bara materialet skulle gå på 10000.
Kan man inte ha rör i plast ? säkert billigare och snabbare att montera ?
Utseendet spelar inte så stor roll eftersom källaren inte används.
Man kanske inte ska vara dumsnål eller vad tycker ni ?!
Hej Defrost
Javisst kan du ha plast, kallas PEX idag, finns som vanlig slang eller rör-i-rör då med en yttre slang som medgör byta av innerslangen vid behov.
PEX är inte gratis heller så jag tror inte du sparar miljoner på att välja PEX framför koppar. MEN det är fantastiskt smidigt att jobba med, installationen går mkt. fortare så länge man pratar om sånt som inte syns.
Rekommenderas.
Men hur många meter rör och dimension är det du vill byta?
Du har priser på koppar på www.rinkabyror.se
Jag hade valt koppar om det är synligt.
Jocke
Javisst kan du ha plast, kallas PEX idag, finns som vanlig slang eller rör-i-rör då med en yttre slang som medgör byta av innerslangen vid behov.
PEX är inte gratis heller så jag tror inte du sparar miljoner på att välja PEX framför koppar. MEN det är fantastiskt smidigt att jobba med, installationen går mkt. fortare så länge man pratar om sånt som inte syns.
Rekommenderas.
Men hur många meter rör och dimension är det du vill byta?
Du har priser på koppar på www.rinkabyror.se
Jag hade valt koppar om det är synligt.
Jocke
Det kan gå åt färre kopplingar med slang iom. att slangen ligger på rulle och inte behöver skarvas lika ofta som kopparn 
F.ö. så används vanliga klämringskopplingar med en speciell PEX stödhylsa för att koppla.
F.ö. så används vanliga klämringskopplingar med en speciell PEX stödhylsa för att koppla.
Klicka här för att svara