Hej,
jag har byggt ett badrum på övervåningen och kopplat på på befintligt avlopp. Nu har jag upptäckt att avluftningen uppenbarligen inte är tillräcklig med påföljande utsugning av vattenlåset under badkaret -> dålig lukt.


Så här ser det ut:

avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badkaret (inkaklat) är anslutet direkt till avloppet, vattenlåset till det (som jag har gjort själv mha några vinklar) töms när man spolar i toaletten. Handfatet påverkas inte. Jag provade att lossa avloppet till handfatet och lämna det öppet, då försvann problemet, alltså trodde jag att en vakuumventil under handfatet skulle vara lösningen, men icke. Badkaret är inkaklat -> svåråtkomligt, jag måste pilla loss en massa silikon för att komma åt.

Vad göra? Varför funkar det inte med en ventil under handfatet? Finns det ventiler med olika öppningstryck (jag köpte min på Bauhaus, 50 mm)? Skulle en vakuumventil med större dim (110) direkt efter WCn kunna vara lösningen (då kan jag sätta den på en gren av den vertikala ledningen som går genom tvättstugan)? Kan det möjligen vara mitt hemmagjorda vattenlås till badkaret som är för "klent"?

Hjälp!
 
Redigerat:
Avluftning verkar vara en liten vetenskap, håller på med egen planering av det just nu.

Jag tror att 50mm rör igentligen är för litet för att avlufta ett toalettavlopp, skall vara minst 75mm. Men du skriver att det funkar om du bara öppnar 50mm röret. Så troligen blir det för stort motstånd i vacuumventilen.

Jag tror att om du kan avlufta på 110mm stammen (och det bara är en kort sträcka från toan till stammen), så blir det bra.

Någonstans på nätet har jag sett en tabell om hur långa "oavluftade" sträckor man kan ha, i kombination med dimension på avluftningen. Kommer tyvärr inte ihåg var jag såg tabellen, kan vara på uponor.
 
hempularen skrev:
Avluftning verkar vara en liten vetenskap, håller på med egen planering av det just nu.

Jag tror att 50mm rör igentligen är för litet för att avlufta ett toalettavlopp, skall vara minst 75mm. Men du skriver att det funkar om du bara öppnar 50mm röret. Så troligen blir det för stort motstånd i vacuumventilen.

Jag tror att om du kan avlufta på 110mm stammen (och det bara är en kort sträcka från toan till stammen), så blir det bra.

Någonstans på nätet har jag sett en tabell om hur långa "oavluftade" sträckor man kan ha, i kombination med dimension på avluftningen. Kommer tyvärr inte ihåg var jag såg tabellen, kan vara på uponor.
Ok, tack för synpunkterna! Jag har också sett tabellen du pratar om nån gång, och jag konstaterade då att mittt avstånd till befintlig avluftning borde vara ok, men förmodligen är det mitt hemmagjorda vattenlås som ställer till det (antagligen för liten nivåskillnad mellan utlopp och nivån då det är fri väg till inloppet).

Jag lutar åt att prova att sätta en rejäl avluftning i tvättstugan, precis som du säger. Lite meckigt eftersom jag måste såga av avloppet och på nåt sätt trixa på en gren, men det ska väl gå.

Denna avluftning kommer ju att hamna en bit ner (våningen under, fast uppe i taket). Jag har fått för mig att man brukar sätta avluftningar (även med ventiler) högt, typ ovanför högsta anslutningspunkt. Är det så, och i så fall varför? Ventilerna är väl gjorda för att klara alla förekommande baktryck på grund av igensatta avlopp o dyl?
 
Du måste ha avluftning "bakom" toan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.