Fråga 1
Vattnet i brunnen alltså, bara för att det just nu är rengnigt och jävligt så fylls det väl inte min grävda brunn antar jag, just nu sjunker det fortfarande. Är det bara att vänta på snösmälltningensom blir ev i vår.?

Fråga 2
Är det någon ide att fylla på vatten i brunnen, grannen har erbjudet att vi får lägga en slang från hans hus. Han har borrad brunn med ett rejält tillflöde?

Fråga 3
När jag pratade med grannen om att ev borra så förstod jag på dem att de blev lite oroliga att det fanns risk för att deras vatten skulle minska. Hur stor är den risken om vi nu skulle hamna på samma ådra kommer det troligtvis räcka till båda då de idag har riktigt bra flöde eller vad händer?

Fråga 4
Om man skall borra brunn behöver man söka några godkännanden någonstans eller fixar borraren alt ev som skall göras?

:confused::confused::confused::confused::

Hur djup är brunnen?
Har du kollat tillflödet tidigare? (i stil med att tömma brunnen i samband med rengöring och kolla hur lång tid det tar till att vattnet är tillbaka på startnivå)

1. Mitt brunnsvatten tog slut på midsommarafton och vågade sig tillbaka till en miniminivå efter ungefär ett dygn. Sen sinade den igen för en dryg vecka sen för att återkomma efter nåt dygn. Efter regnet startade så hamnade nivån på det dubbla och det borde inte bero av så mycket inäckande ytvatten :)
Regnet fyller på grundvattnet, så om det håller i sig borde brunnsvattnet stiga inom (relativt) kort. Du behöver m.a.o. inte vänta på islossningen.

2. Jovars, räddningstjänsten här tar 1200:- för att fylla på en torr brunn, så om grannen erbjuder en påfyllning gratis eller mot en nominell ersättning så är det bara att tacka och ta emot ; )
En viss mängd kommer förmodligen att sjunka ut i omgivningen, men tillräckligt för att klara er lär nog bli kvar i brunnen i alla fall.

3. Det beror av hur mycket vatten ni tar ut och hur mycket det finns, om de i nuläget har "obegränsat" så borde det nog inte vara några större problem att ha två hushåll på det. Ni kan ju kolla om det blir några problem när ni fyller på din brunn.

4. Jag vet tyvärr inte, men brunnsborraren borde kunna ge alla upplysningar som behövs (och om h*n inte kan det så bör du kontakta en annan brunnsborrare ; ) ). Ta in en offert från nån lokal entreprenör.

Tack för bra svar!

Har fortfarande inte sett någon förändring i min grävda brunn, det har ju regnat i flera veckor men varför stiger inte vattnet något för?

Ligger det stabilt på samma nivå så kan det helt enkelt vara så att det är där du har "sommargrundvattnet" (eller vad man ska kalla det)...

Hur mycket vatten har du?

Ligger stabilt men bara ca 40 cm ovanför botten och 5-10 över bottenventilen och då tvättar och duschar vi hos svärmor för säkerhets skull, Vill ju inte köra slut på vattnet i onödan!

Vad konstigt !
För två veckor sedan hade jag oxå 30 - 40cm från botten...
Idag när jag kollade hade jag 60cm från toppen!!

Grävd brunn - 3,5 meter i uppland

Grävda brunnar tar ofta in ytvatten om dem inte är täta mellan ringarna, och då får man en snabb ökning när det regnar rejält.
Men är den tät och vattnet kommer ur en spricka i berget så tar det längre tid.

Så låt grannen fylla på vatten så ni klarar er det mesta kommer säkert att stanna kvar i brunnen.

Varje tomtägare har rätt att borra efter vatten till 2 hushåll på sin egen tomt utan några ansökningar. (Vattenrätten)

Visst finns risken (även om den är liten) att ni kommer i samma spricka som grannen om ni borrar men det ska normalt inte vara några bekymmer alls.

Mvh Wilmas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.