2 208 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tilluft till avlopp - isolera?
Hej!
Vi har oisolerad vind idag och alla frånluftsrören som går genom utrymmet är isolerade medans tilluften till avloppet är INTE det.
Kan tänka mig att det beror på att det är kallluft in i den i kallt utrymme medans utblåsen innehåller varmluft.
Nu skall vi isolera/inreda vinden - är tanken då att tillufsröret skall isoleras eller skall den lämnas som den är?
Mvh Mika
Vi har oisolerad vind idag och alla frånluftsrören som går genom utrymmet är isolerade medans tilluften till avloppet är INTE det.
Kan tänka mig att det beror på att det är kallluft in i den i kallt utrymme medans utblåsen innehåller varmluft.
Nu skall vi isolera/inreda vinden - är tanken då att tillufsröret skall isoleras eller skall den lämnas som den är?
Mvh Mika
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nu är det väl så att det blir kondens inne i röret men det gör liksom inget, det rinner ner i avloppet.
Med en varm och fuktig inredd vind och kall luft i röret så blir det kondens på utsidan och det rinner på fel ställe.
Det blir nog att isolera då.
Protte
Med en varm och fuktig inredd vind och kall luft i röret så blir det kondens på utsidan och det rinner på fel ställe.
Det blir nog att isolera då.
Protte
Jag har funderat på samma sak men har inte fått något riktigt svar ännu. Teoretiskt skulle väl sträng kyla kunna bygga på kondensen i röret så att det fryser igen. Det skulle vara intressant att få veta om någon har drabbats av detta.
I så fall kan ju vattenlåsen tömmas vid WC-spolning t ex. Så isolering skulle kanske vara en god idé.
I så fall kan ju vattenlåsen tömmas vid WC-spolning t ex. Så isolering skulle kanske vara en god idé.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Avluftningen ska klara sig med 75 mm rör om det inte är kallt som vi har uppåt i Norrland då behövs 110 mm rör.
Jodå för många år sedan fick jag bege mig upp på taket med en hink varmt vatten och tina upp en ventilation.
Protte
Jodå för många år sedan fick jag bege mig upp på taket med en hink varmt vatten och tina upp en ventilation.
Protte
Klicka här för att svara