Tjena.

sök o sökt o tänkt o klurat men vill ha input från er.
huset är från år frösihjäl på 1800 talet ngåon gång
och renuverat 1 miljon gånger under alla år som gått.

nu är de våran tur och få bygga lite på de :). vi ha nu bytat ur våran utdömda avloppasanlägning till en uponor 5pe
och är skitnöjda. dock har vi nu stöt på ett problem. de luktar bajs fårn toastolen. eller dött rättare sagt.
även då vi inte spolar luftar de i stolen. ja typ helatiden.

har kolat lite i dom gamla papperna och hittat tt rör som längst in i
tvättstugan går rakt egenom men kan int ehitta de där uppe eller utanpåhuset
någonstans. har rotat o letat där uppe. ovanvåningen inredes av förra ägaren
för ca 10 är sen och börjar tro att denna man inte haft full koll o plugat röret :/
även vid köp hade vi/han dåligt "skjus" i toan.

aja. kan jag då i tvättstugan öppna upp detta 75mm rör och trycka på en
vakuumventil för att se om de hjälper ? utan att de börjar stinka i tvätstugan ?
eller behöver den vara helt fri i de öppna för o funka ?

kan jag om detta hjälper gå rakt genom vägen med 90 gradare och sen upp en liten bit
mot taket på utsidan . ska detta sen ha någon form av skydd så de inte regnar ner i de ?

många fårgor o hoppas på er hjälp !

avloppet är anlagt i huset 1976

avlopp18.jpg

så där är ingen av alla läsare som har en susning.
aja får la chansa o testa mig fram istälelt då.

Jag är själv ingen expert, men det borde väl fungera. Har själv hållt på med en gammal avluftning, beslöt mig för att byta rören och dra upp dom på vinden och där sätta en vakuumventil. Det jag rent logiskt kan tänka mig är att avluftningen bör sitta efter sista vattenlåset i kedjan. Annars är det väl fortfarande risk att man suger ur det vattenlåset. Det viktigaste är väl egentligen kanske att det sitter efter sista toaletten, tror knappast att spolning i en vanlig vask skulle kunna skapa tillräckligt undertryck. Kanske om man häller ut mycket på en gång (stor diskbalja/grytor mm?)?

Sätt dit en ventil och prova, kan ju knappast bli sämre av det? Sålänge ventilen är hel luktar det inte skit heller, däremot har den lite snarkande ljud för sig när man spolar.

har kollat ännu mer nu och gjorde ett litet test.
fylde upp vasken i köket o släpte ut de.
de rinner hur fint som och vattnet i toastolen rörde sig inte 1mm

däremot hörde vi ljudet av rinnande vatten i toastolen.
sitter där avlufting i stolen ?som kan ha pajat ?
inte mörkligt de luktar skit om där är helt öppet ner i avloppet....
kanske ny stol igen som gäller (köpte en bilig stol när vi flytta in på bauhaus)

/Linus

för att avsluta o kanske hjälpa nåogn i framtiden så körde vi in på hornbach o köpte en IFÖ stol
lite instalation så försvan lukten. de betyder att våran stol vi köpte på hornbach för ca 1 år sen
hade något fel. vad eller hur ingen annge men de var en stolo dom sålde ut för unt 1000 lappen...

man hörde avloppet genom stolen och lukta rakt egenom.

så nu är allt frid o fröjd igen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.