Ska flytta avloppet i köket till motsatt sida. Jag har sågat upp golvet och kommit till T-röret där det nu förgrenar sig till nuvarande köksavloppet (till vänster på bilden). Nu ska jag flytta avloppet, så istället för att det förgrenar sig till vänster så ska det bli till höger.

Hur gör man detta? Kan jag bara såga av röret som går till vänster, och vrida hela t-röret till höger? Eller måste jag byta ut hela t-röret? Hur får man isåfall ihop rören igen?

• 103_0024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ser ett 50 rör från vänster. Det sitter instucket i en bit som bara tar upp dimensionen till 100. Sedan kommer T-stycket. All skarvar har gummi-o-ring.
Vicka/vrid loss 50 -röret åt vänster. Vrid hela T-stycket runt ett halvt varv och
stick in det nya 50 -röret från höger. Det sitter troligen ganska löst och håller
tät även om du vrider det..

Okej, låter betryggande! Det är någon brun massa i skarvarna, är detta lim? Isåfall kan det väl bli problem? Vad gör man om det inte skulle gå att vrida skarven?

Det bruna är troligtvis monteringsfett som använts när man kopplade samman rören.

okej, då får jag kapa 50-röret och hoppas på att det går att vrida kopplingen... :)
Tänkte även lägga ner vatten i samma "spår". Nu är det draget prisolrör, men jag hörde att det inte är bra i att ha i trossbotten?

Det bruna känns hårt, precis som lim. Blir fett så efter många år?

Ja, det kan det bli.

Du skall nog försöka ta bort hela T-koppl ändarna skall igentligen byta plats den är gjord så för skarven blir upp och ner förminskningen blir uppåt annars;)

Mvh

PX-21 skrev:
Du skall nog försöka ta bort hela T-koppl ändarna skall igentligen byta plats den är gjord så för skarven blir upp och ner förminskningen blir uppåt annars;)

Mvh
Om inte jag tänker helt galet nu så är det väl bara att vrida förminskningen så den kommer neråt när man har vridit T-röret...eller:confused:

Visst är det så, Burnvill.

Tack för alla tips! Jag har dock kommit på att t-kopplingen faktiskt kommer ganska lägligt- vi kör en ho på köksön. Visst är det inga problem att dra så här:

• 103_0024-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för det Immobil, det är skönt att veta att man tänker rätt nån gång ibland iaf :)
Även en blind höna hittar korn ibland :)

Jag hade hellre vänt T-kopplingen för att få mindre med krökar.

Var försiktig om du vridrer kopplingen, det är inte ovanligt att dom sitter i hop ganska rejält efter några års användande. Det finns alltid en risk att röret som sitter i T-kopplingen snurrar med runt när du vrider kopplingen och då kan det bli svårt att kontrollera vad som skett i andra änden.
Det finns ju skjutmuffar och såg om det är besvärligt :)

Jag låter t-kopplingen vara, och kör "omkopplingen" enligt skissen ovan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.