Botkyrka kommun valde att spara pengar när man öppnade upp ett gammalt sommarstugeområde för byggnation för cirka tio år sedan.
I sin vishet valde man att dra ett trycksatt klenavlopp och slapp då spränga för ett riktigt avlopp med fall.
Nu sitter ett tusental hushåll med avloppspumpar med macerator och bara väntar på att dessa skall börja gå sönder. Kommunen har sagt att de skall stå för reparationskostnaderna när de kommer (för kommer det gör de). Den som lever får se hur det går med det.

Är det några som har erfarenheter av maceratorer/pumpar? vad för slags livstid kan man räkna på för sådana?

Själv tycker jag hela idén är tokig. Blir det strömavbrott får man inte gå på toa - hur modernt är det?

Är det ingen som har någon erfarenhet av maceratorer/pumpar?

Om det är i Tullinge du menar så gjorde jag en hel del inkopplingar av dessa när det begav sig.. Kommunalteknik hette firman som levererade pumparna.

Hej,
ja det är i Tullinge.

Vet du något om hur lång livslängd man kan räkna med?

Bumpar frågan.

Hur lång livslängd kan/bör man räkna med?

Nä inte direkt, Jag jobbar inte mycket i Tullinge numera men jag bor ju där och har en del vänner som bor på fel sida järnvägen, Ingen har så vitt jag vet haft några problem om man inte spolar ner bindor och tamponger eller dyl.

Nån pump har jag bytt som hade brunnit men på det stora hela verkar det funka fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.