7 175 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Muff eller slät ände
Sida 1 av 2
Hej ska köpa delar till avloppet o nu undrar jag vad toalettstolen ska monteras i, är det i en ända med muff eller är bara en slät rör ände som man sätter ned stolen i? Eller finns det en speciell del för det? Någon som har bilder på hur man monterar en golvbrunn på golvspån (ska ha matta) o har nu börjat undra hur man monterar en brunn,ska man kanske klyva golvskivan kring brunnen för det går ju inte bara stoppa ned den o tro man finner av röret. Så gärna tips på hur man gör 
Här hittar du info om montage av golvbrunnen.
http://jafo.eu/montering.php
Och om toaletten kan manantingen köra med en WC-stos eller att det uppkommande 110-röret sluta med en muff som du kopplar in stolen i. Kolla samma sida men under Produkter -> Anslutningar WC.
http://jafo.eu/montering.php
Och om toaletten kan manantingen köra med en WC-stos eller att det uppkommande 110-röret sluta med en muff som du kopplar in stolen i. Kolla samma sida men under Produkter -> Anslutningar WC.
Hej igen,läste i en annan tråd att någon skrev att man kunde ha en slät ände upp för det är enklare om man inte vet exakt färdig golvhöjd, o det låter ju bra och enkelt men är inte anslutningen på toalettstolar också 110 mm o då får man ju ej ned den, eller?
En fråga till om det går bra!? Jag har ju läst här om fall på avloppet o att det ska vara ca 1:100, men för mig skulle det vara enklare om jag gick under en golvås o kopplade på röret där som går lodrätt ner bottenvåningen. Det är alltså från toalettstolen till "påsticket" jag talar om som då får ett fall på 10-15 cm på ca 130 cm. Kan jag göra så eller vad har ni för synpunkter när det inte är så långt avstånd med stort fall?
Inga problem. Förmodar att du kommer att använda toaletten med jämna mellanrum. Skulle det ha stannat en pappersbit spolar du bort den i nästa spolning, men sannolikheten för detta torde vara minemal. Kör på.
Under nästan alla villor så sticker avloppsstammen ner med ca 45° i ett par meter, för att nå rätt (frostfritt) djup. Så vore detta ett reellt problem skulle man nog göra på ett annat sätt ...ptlf skrev:En fråga till om det går bra!? Jag har ju läst här om fall på avloppet o att det ska vara ca 1:100, men för mig skulle det vara enklare om jag gick under en golvås o kopplade på röret där som går lodrätt ner bottenvåningen. Det är alltså från toalettstolen till "påsticket" jag talar om som då får ett fall på 10-15 cm på ca 130 cm. Kan jag göra så eller vad har ni för synpunkter när det inte är så långt avstånd med stort fall?
Det finns klosettanslutningar som är 261mm långa och jag undrar om man kan såga av en sån eller måste det vara en viss längd rakt ned för att få "fart". Kan man ha en 90 graders böj direkt på den eller blir det stopp om man inte kör på 2x45 grader. Efter första böjen under stolen är det nästan rakt 120cm innan avloppet går rakt ned till markplanet, anledningen till att jag undrar är att det är en grov timmerstock just där jag ska placera toastolen. Vad tror ni? Har alla toalettstolar samma diameter (102 mm) utvändigt på anslutningen?
Det borde funka utmärkt med en ordinär 90 böj direkt, jag har monterat en himla massa stolar direkt på en 90 böj, ingen har fått stopp än,
Slätända tycker jag är bäst upp genom golv, då sågar man bara av den till önskad höjd, och sätter en excentermuff emellan, så kan man vingla lite i sid eller djupled,
Den tar också 30 ? mm skillnad på anslutningsdiametern om det behövs
Slätända tycker jag är bäst upp genom golv, då sågar man bara av den till önskad höjd, och sätter en excentermuff emellan, så kan man vingla lite i sid eller djupled,
Den tar också 30 ? mm skillnad på anslutningsdiametern om det behövs
Jag brukar kapa röret jämns med golvet nästan, sedan dit med en exenterinsats, ena halvan går i röret, andra halvan , som har större diameter sticker upp, den har en gummifläns, som tar de flesta dimensioner av toalett.
Många varianter finns det! Är nog bara dra rör o se vad som passar bäst till fallet, sen vad som kommer upp ur golvet är kanske inte så noga när det alla olika stosar, och så törs jag då ta en 90 böj o lita på att du har rätt Mäster. Tack Tack