1 889 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Mått fråga
Hej, jag ska göra avlopp till tvättstället så det går in i väggen, nu undrar jag på vilken höjd fr. golvet man brukar ha samt hur djupt innanför väggskivan man måste gå för att vinkla nedåt, en 90 graders eller två 45 graders, vad är bäst? Väggen består av träpanel utanpå timmervägg så jag har tänkt "fräsa in" avloppsrör o vattenrören till tvättstället tillsammans om man kan göra så och sen skruva ny skiva på panelen. Ska vattenrören komma ut på samma höjd där avloppet går in i väggen?
Det sätts väggavlopp i 70 väggar, då blir det en 90 vinkel, med slätänden ut genom vägg,
Höjden får du nog mäta fram med hjälp av tvättfatet, då olika tvättfat är olika djupa,
Senast satte jag ett Ifö sign, vill minnas att avloppet hamnade runt 550mm cc ovan golv,
Tänk på att du ska få plats med eventuell väggbricka , om du har dolda rör ..
Vattenrören brukar jag sätta 560 mm cc ovan golv, vid om det är golvavlopp,
Vid väggavlopp så brukar jag sätta väggbrickan alldeles ovanför avloppet,
Annars kan man ta två enkla väggbrickor , och sätta dem på var sida om avloppet,
Då måste du nog sätta dem högre än 560mm, då rören från blandaren måste böjas isär ca 150mm ?
Det går iofs att skarva dem, men slipper man så är det väl bra..
Höjd ovansida tvättfat brukar vara 87-90 cm
Höjden får du nog mäta fram med hjälp av tvättfatet, då olika tvättfat är olika djupa,
Senast satte jag ett Ifö sign, vill minnas att avloppet hamnade runt 550mm cc ovan golv,
Tänk på att du ska få plats med eventuell väggbricka , om du har dolda rör ..
Vattenrören brukar jag sätta 560 mm cc ovan golv, vid om det är golvavlopp,
Vid väggavlopp så brukar jag sätta väggbrickan alldeles ovanför avloppet,
Annars kan man ta två enkla väggbrickor , och sätta dem på var sida om avloppet,
Då måste du nog sätta dem högre än 560mm, då rören från blandaren måste böjas isär ca 150mm ?
Det går iofs att skarva dem, men slipper man så är det väl bra..
Höjd ovansida tvättfat brukar vara 87-90 cm
Redigerat:
Klicka här för att svara