Jag skall ha golvvärme och tappvatten system. Jag har tänkt att göra det själv. Jag har sneglat lite på LK systems.

jag har tänkt att lägga rör i rör, isolerade, under cellplasten i plattan (ovanpå makadamen), är det rätt?

Är LK systems ett bra val eller finns det någon fördel med någon annan?

Jag vill inte ha något system där man måste köpa en massa specialverktyg för att kunna skruva ihop det.

under isoleringen kan du dra inkommande kallvattnet. vi brukar dra övrigt kallvatten i 1 lagret med "friggo" (isolering) sedan vv i nästa lager alt högst upp tillsammans med golvärmen under armeringen!
säkrast är ju dock att lägga den i mellan skiktet ( så ingen mot förmodan )skulle borra i den, lägg dock inte vv kv tillsammans

lägger du "bara PEX rör i rör ovanpå friggon eller skär ni ut skåror (för mellan lager)?

Räcker det med osiolerat eller skall det vara isolerat (det skal ju upp på väggarna också)?

spårar ur!

alltså, ska du upp med dem i yttervägg eller?
i yttervägg ska de isoleras enligt mig ( helst låta bli att dra där över huvudtaget )
annars är det bara att köra vanlig RiR

Ett felaktigt antagande av många, är att Wirsbo/Uponor kräver specialverktyg, det finns klämringskoppling som alternativ till Q&E, man använder samma slang ändå,
Vilka som är mest prisvärda låter jag vara osagt..

Aha, där ser man. Alla deras videor och instruktioner (till vägdosorna i alla fall), visar Q&E.

Jag har en 1 1/2 stens teglad mur med 100mm isolering på utsidan, så det bör vara varmt på insidan.

Istället för väggdosa, så kan man ta en väggbockfixtur istället, och gå på med en väggbricka för pex, likadan som för cu,fast med en anpassad klämring/stödhylsa, mindre jobb tycker jag..
Fördelare kan man få för Q&E eller klämring, golvvärme eller tappvatten..
Annars är en Q&E koppling rätt billig i jämförelse med en konventionell koppling, plasthylsan kostar väl 1:- eller nåt..
Kan hända att tången betalar sig..
Sen går den väl att sälja på blocket, eller här..

Jag vet inte om jag kan räkna ihop tången. Det är 7 tappställen i huset. Då måste jag spara 100 spänn per koppling.

Till tappvatnnet är det inga problem med alternativ,
Tänkte mer på golvärmen, där jag mest sett Q&E, men själv köpt klämringsfördelare vid några tillfällen
Annars har uponor någon sorts plastfördelare, med Q&E, som antagligen är billigare än en metall dito..

LK är ett av två stora märken (Uponor/Wirsbo det andra) som tillverkas i Sverige (rören) och har en god funktionalitet och en genomtänkt uppbyggnad samt en säker eftermarknad med garantier och eftermarknad. Som det nämndes i tråden behövs inte specialverktyg till Wirsbo/Uponor men självklart försöker man få in kunderna på det systemet eftersom det binder upp kunderna.

Har inte personligen testat Roths instickskoppling men har testat en snarlik som marknadsfördes ett tag i Sverige för kopparrör och det är väl egentligen bara konservatismen som sätter stopp för den. Blev ingen succe´då nu kanske marknaden är lite mer mogen. Vad jag förstod var det inte fler reklamationer på den än på klämringskopplingar.

Hittade en amerikansk koppling av samma typ, på cowboy-manér döpt till SharkBite.
Verkar onekligen ganska smidigt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.