Jag skall ha golvvärme och tappvatten system. Jag har tänkt att göra det själv. Jag har sneglat lite på LK systems.
jag har tänkt att lägga rör i rör, isolerade, under cellplasten i plattan (ovanpå makadamen), är det rätt?
Är LK systems ett bra val eller finns det någon fördel med någon annan?
Jag vill inte ha något system där man måste köpa en massa specialverktyg för att kunna skruva ihop det.
jag har tänkt att lägga rör i rör, isolerade, under cellplasten i plattan (ovanpå makadamen), är det rätt?
Är LK systems ett bra val eller finns det någon fördel med någon annan?
Jag vill inte ha något system där man måste köpa en massa specialverktyg för att kunna skruva ihop det.
under isoleringen kan du dra inkommande kallvattnet. vi brukar dra övrigt kallvatten i 1 lagret med "friggo" (isolering) sedan vv i nästa lager alt högst upp tillsammans med golvärmen under armeringen!
säkrast är ju dock att lägga den i mellan skiktet ( så ingen mot förmodan )skulle borra i den, lägg dock inte vv kv tillsammans
säkrast är ju dock att lägga den i mellan skiktet ( så ingen mot förmodan )skulle borra i den, lägg dock inte vv kv tillsammans
Ett felaktigt antagande av många, är att Wirsbo/Uponor kräver specialverktyg, det finns klämringskoppling som alternativ till Q&E, man använder samma slang ändå,
Vilka som är mest prisvärda låter jag vara osagt..
Vilka som är mest prisvärda låter jag vara osagt..
Istället för väggdosa, så kan man ta en väggbockfixtur istället, och gå på med en väggbricka för pex, likadan som för cu,fast med en anpassad klämring/stödhylsa, mindre jobb tycker jag..
Fördelare kan man få för Q&E eller klämring, golvvärme eller tappvatten..
Annars är en Q&E koppling rätt billig i jämförelse med en konventionell koppling, plasthylsan kostar väl 1:- eller nåt..
Kan hända att tången betalar sig..
Sen går den väl att sälja på blocket, eller här..
Fördelare kan man få för Q&E eller klämring, golvvärme eller tappvatten..
Annars är en Q&E koppling rätt billig i jämförelse med en konventionell koppling, plasthylsan kostar väl 1:- eller nåt..
Kan hända att tången betalar sig..
Sen går den väl att sälja på blocket, eller här..
Till tappvatnnet är det inga problem med alternativ,
Tänkte mer på golvärmen, där jag mest sett Q&E, men själv köpt klämringsfördelare vid några tillfällen
Annars har uponor någon sorts plastfördelare, med Q&E, som antagligen är billigare än en metall dito..
Tänkte mer på golvärmen, där jag mest sett Q&E, men själv köpt klämringsfördelare vid några tillfällen
Annars har uponor någon sorts plastfördelare, med Q&E, som antagligen är billigare än en metall dito..
Den allra mest verktygslösa kopplingen måste väl vara Roths instickskoppling. Tryck in slangen - vrid - klart.
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/pex/is_fordelar.html
http://www.bynor.se/index.php/cPath/26_303_344?osCsid=734b89ba999aee6bf6fa3910b679f566
Men kan det verkligen bli tätt? Är det någon som har erfarenhet?
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/pex/is_fordelar.html
http://www.bynor.se/index.php/cPath/26_303_344?osCsid=734b89ba999aee6bf6fa3910b679f566
Men kan det verkligen bli tätt? Är det någon som har erfarenhet?
LK är ett av två stora märken (Uponor/Wirsbo det andra) som tillverkas i Sverige (rören) och har en god funktionalitet och en genomtänkt uppbyggnad samt en säker eftermarknad med garantier och eftermarknad. Som det nämndes i tråden behövs inte specialverktyg till Wirsbo/Uponor men självklart försöker man få in kunderna på det systemet eftersom det binder upp kunderna.
Har inte personligen testat Roths instickskoppling men har testat en snarlik som marknadsfördes ett tag i Sverige för kopparrör och det är väl egentligen bara konservatismen som sätter stopp för den. Blev ingen succe´då nu kanske marknaden är lite mer mogen. Vad jag förstod var det inte fler reklamationer på den än på klämringskopplingar.
Har inte personligen testat Roths instickskoppling men har testat en snarlik som marknadsfördes ett tag i Sverige för kopparrör och det är väl egentligen bara konservatismen som sätter stopp för den. Blev ingen succe´då nu kanske marknaden är lite mer mogen. Vad jag förstod var det inte fler reklamationer på den än på klämringskopplingar.
Klicka här för att svara
