Bifogar två bilder, den första är översikt, den andra är detalj. Jag vet inte vad rörern kommer ifrån eller vart de skall. Men jag har ett gammalt vattenburet system i huset med köksspis och öppet expansionskärl på vinden, och jag vet att i gamla delen(dvs i köket, inte detta tillbyggda badrum) så är kall- och varmvattenledningarna inte dragna samtidigt.

Jag lyfte på vikten, och inget hände...

• rör1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rör2.jpg
    Skapa konto
Tryckvakt.

Konstruktionen får mig att tänka på min gamla ångmaskin ;-)

Min fundering är att det är en övertrycksventil men kanske inte används då det inte kommer vatten i skvallerröret när du lyfter på vikten.

Jo, att det är någon äldre modell av tryckvakt tror jag också. Vem för vadå? Vart går rören? Varför?

Jag tror inte det har stått en ångmaskin bakom väggen. :)

-MH- skrev:
Jag tror inte det har stått en ångmaskin bakom väggen. :)
:) jag skulle tro att det är skydd om man eldar för hårt i spisen. Förmodar att det är en vattenmantlad köksspis.

Jomenvisst är den vattenmantlad. Men det finns öppet expansionskärl rakt ovanför spisen, och tryckvakten är inte inkopplad. Och framförallt, varför två rör?

Min fundering är om röre med avstängningskranen är kallvatten, och det röret utan går till expansionskärlet som kombinerat skvallerrör och påfyllningsrör. Tryckvakten skulle då vara inställd så att man inte kan "överfylla" systemet så att det rinner ut på vinden. Vad tror ni om det?

Så här ser ångmaskinen ut i mina tankar. :)

• 6361-1.jpg
    Skapa konto
-MH- skrev:
Min fundering är om röre med avstängningskranen är kallvatten, och det röret utan går till expansionskärlet som kombinerat skvallerrör och påfyllningsrör. Tryckvakten skulle då vara inställd så att man inte kan "överfylla" systemet så att det rinner ut på vinden. Vad tror ni om det?
Jag tror du har delvis rätt, eftersom det sitter en backventil efter kranen. Kranen har säkert varit avsedd för påfyllning av systemet.
Säkerhetsventilen däemot, sitter där troligen som en säkerhetsåtgärd utifall det skulle bli fel på expansionskärlet.

Utifall 'normala' utloppet skull frysa? Ja, det låter ju inte helt otänkbart.

Hur fyller man på systemet utan att få vinden full med vatten???

(det är öppet i toppen på expansionskärlet)

:eek: Aj då, är det helt öppet!

Då är det nog, som du antog att ventilen ska öppna innan kärlet är fullt. Innan du testar detta fullt ut, bör du säkrast demontera säkerhetsventilen och förvissa dig om att den fungerar.

Vinden är från 1816 så den är "välventilerad"om man säger... Det sticker upp ett rör från lådan med sågspån runt exp.-kärlet och det slutar bara 20cm upp. Damen som hade huset innan påstod att man måste fylla på där med jämna mellanrum samt lämnade en vattenkanna plus tratt för ändamålet.

Nu hade ju jag tänkte byta några termostater i huset, och har kanske inte lust att fylla hela systemet med vattenkanna...

Då är det väl lättare och dra upp en trädgårdsslang och fylla.

Vad händer om du vrider på kranen på bilden?

Ja, det är ju faktiskt sant det där med trädgårdsslangen. Hmm, enkla lösningar kan funka ibland!

Vad som händer om jag vrider på kranen? Med min tur får jag väl alltihop i näven och ett badrum fyllt med vatten...

Nej, jag har inte provat än, behovet har inte varit akut.

Det ser snarare ut som backventil och säkerhetsventil för varmvattenberedning.

Staffans2000
Jag går på föreg. skribents linje därför att motviktens storlek och hävarmens längd gemensamt kommer att stå emot ett tryck, långt högre än det i radiatorsystemet.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.