Bifogar två bilder, den första är översikt, den andra är detalj. Jag vet inte vad rörern kommer ifrån eller vart de skall. Men jag har ett gammalt vattenburet system i huset med köksspis och öppet expansionskärl på vinden, och jag vet att i gamla delen(dvs i köket, inte detta tillbyggda badrum) så är kall- och varmvattenledningarna inte dragna samtidigt.
Jag lyfte på vikten, och inget hände...
Jag lyfte på vikten, och inget hände...
Min fundering är att det är en övertrycksventil men kanske inte används då det inte kommer vatten i skvallerröret när du lyfter på vikten.
Jomenvisst är den vattenmantlad. Men det finns öppet expansionskärl rakt ovanför spisen, och tryckvakten är inte inkopplad. Och framförallt, varför två rör?
Min fundering är om röre med avstängningskranen är kallvatten, och det röret utan går till expansionskärlet som kombinerat skvallerrör och påfyllningsrör. Tryckvakten skulle då vara inställd så att man inte kan "överfylla" systemet så att det rinner ut på vinden. Vad tror ni om det?
Min fundering är om röre med avstängningskranen är kallvatten, och det röret utan går till expansionskärlet som kombinerat skvallerrör och påfyllningsrör. Tryckvakten skulle då vara inställd så att man inte kan "överfylla" systemet så att det rinner ut på vinden. Vad tror ni om det?
Jag tror du har delvis rätt, eftersom det sitter en backventil efter kranen. Kranen har säkert varit avsedd för påfyllning av systemet.-MH- skrev:
Säkerhetsventilen däemot, sitter där troligen som en säkerhetsåtgärd utifall det skulle bli fel på expansionskärlet.
:eek: Aj då, är det helt öppet!
Då är det nog, som du antog att ventilen ska öppna innan kärlet är fullt. Innan du testar detta fullt ut, bör du säkrast demontera säkerhetsventilen och förvissa dig om att den fungerar.
Då är det nog, som du antog att ventilen ska öppna innan kärlet är fullt. Innan du testar detta fullt ut, bör du säkrast demontera säkerhetsventilen och förvissa dig om att den fungerar.
Vinden är från 1816 så den är "välventilerad"om man säger... Det sticker upp ett rör från lådan med sågspån runt exp.-kärlet och det slutar bara 20cm upp. Damen som hade huset innan påstod att man måste fylla på där med jämna mellanrum samt lämnade en vattenkanna plus tratt för ändamålet.
Nu hade ju jag tänkte byta några termostater i huset, och har kanske inte lust att fylla hela systemet med vattenkanna...
Nu hade ju jag tänkte byta några termostater i huset, och har kanske inte lust att fylla hela systemet med vattenkanna...
Ja, det är ju faktiskt sant det där med trädgårdsslangen. Hmm, enkla lösningar kan funka ibland!
Vad som händer om jag vrider på kranen? Med min tur får jag väl alltihop i näven och ett badrum fyllt med vatten...
Nej, jag har inte provat än, behovet har inte varit akut.
Vad som händer om jag vrider på kranen? Med min tur får jag väl alltihop i näven och ett badrum fyllt med vatten...
Nej, jag har inte provat än, behovet har inte varit akut.


