Vatten & Avlopp
Hemmakatten: 20 borde väl räcka. Jag har en tillfällig "vanlig" trädgårdsslang ca 80 m lång med diameter 16mm. Det räcker alldeles utmärkt även om man märker att det blir lite tryckfall. Skall ta trädgårdsvatten från sjön i framtiden. Där har vi en 40 mm PEM nedgrävd. Men den sträckan är 200 meter lång (och stor höjdskillnad) och blir med två tappställen.
pellepite: Tackar för ett snabbt och bra svar. Var inne på det åxå. :) // Per
Tommyboy: Vi har ett Baga easy, kört med det i ca 2,5 år, inga problem, går inte åt mycket flockningsmedel men än så länge kör vi bara toan dit..... "massan" i botten är segare så var med när slangsugaren tömmer den så de tar allt. Det värsta jobbet jag gjort hittills med den var att göra rent filtren, märke det att pumpen pumpade jämt så jag felsökte. Filtret luktade inte gott men efter
Falubo: Hej! Har själv en pumpbrunn i källaren med en nivåkännande pump. Jag kör utan backventil, vattnet i slangen rinner tillbaka när pumpen stänger av men det blir inte många liter. Jag provade med en backventil men fick inte till det och har inte orkat bry mig mer då det fungerar. I ditt fall borde det fungera med en billig pump från Jula/Clas Ohlsson. Vi bilägare testar sådana pumpar i
Nut: Jag måste nog förtydliga mig om förutsättningarna. Med markavlopp som tar hand om dagvatten menar jag avloppsrör som vi kopplat till stuprören för att ta hand om regnvattnet. Rören mynnar i en stenkista. Vi har alltså inte kommunalt avlopp och vatten. Dräneringen är ny och helt skild ifrån markavloppsrören.
RoTe: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/18257-rinnande-gustavsberg-wc.html Kan det vara samma modell?
Tjacko: Jag förstår att ni inte vill gräva om slangen och det är onödigt, men sätt en pem 40 på pumpen och upp och gå sedan över till 32 till husen. Tryckförluster kostar pengar i elförbrukning. Vattenytan i brunnen vid pumpning hänger på inströmningsförlusterna och även brunnens kapacitet. Men en brunn som ger oändligt med vatten kan ändå sänka nivån mycket för att
Staffans2000: Simonlid. 1-2 cm= 1-2% fall, är inte ett idialfall utan ett MINIMIFALL! I annat fall (he he) skulle ett vertikalt rör resultera i omedelbart stopp samt att man i bergiga trakter skulle nödgas att dra rören i zickzack för att inte överskrida "det bästa" lutningsförållandet Använd ditt sunda förnuft och tänk sähär-du åker i en vattenrutschbana i din kommuns simhall. Fallet är kanske
joflopp: Det kan tyckas stelbent, men det är väl ändå viss skillnad på att ta ett dopp i sjön än att stå i en dusch och använda tvål och schampo? Jag ser ingen faktiskt skillnad på att ha en utedusch eller att ha en dusch inne i stugan och låta avloppet gå rakt ut på marken. Det kan ju vara så att sluten tank krävs om man har vattentoalett. Kan ju vara värt att kolla upp vad som krävs
drakhenke: 60 cc är föreskrivet mått på liggande ledningar 12-15 mm, själv tycker jag det ser förjäkligt ut och drar isär till 75-80 cm när jag kompleterar badrum
drakhenke: [citat] Har du ringt mig kanske !! jag kommer alltid i tid :cool:
Nilsson2: Mailade Uponor och frågade, fick svar från en herre på miljöteknik som svarade: "Det fungerar utmärkt med en kvarn till vårat minireningsverk." Case closed :)
yxet: en trekammar brunn är det som det ska vara (förekom enkammar och slutna tankar förr) tömmning brukar vara 1 ggr/år går nog att få andra intervaller om man så önskar.det enda som jag kan tänka mig blir fel i en sådan brunn är väl att det blir stopp i infiltrationen och det borde gå att spola isåfall.märks genom att det helt enkelt blir stopp i avloppen. vattnet är ju värre du kan
patsv: Då ska jag göra ett nytt försök med säkerhetsventilen och varmvattenkranen öppen. Blir om någon vecka när det är dags att åka till stugan igen.
arneswede: Har en sommarstuga med gemensamt sommarvatten och en varmvattenberedare Parca 30 VS. Varje gång trycket ändras knarrardet i hela systemet. Speciellt när man stänger en kran kan det komma ett par rapningar. Jag har inte hittat någon slang eller rör som skaver. Har nån annan haft detta problem?:confused:
prototypen: Elmont: Golvbrunnen måste rensas vart tionde hår
joflopp: Hyvens. Nu är allt kopplat och klart och vekar fungera som det ska. Kom på att jag har en Nibe VVB med monterad säkerhetsventil som jag kunde kika på och den var kopplad som föreslaget.
Peter_K: Efter att ha förstört 2 rör så väntar jag tills allt är klart med nya toan och så får rörfirman bocka till dem efter mina mått, blir nog snyggast så :)
edvinf: Hur många arbetstimmar kan man räkna på för att lägga ner slamavskiljare + markbädd (8x indrän) som ersätter sluten tank? Grävtimmar och VVS-timmar. Jag förstår att det varierar mycket beroende på marktyp, tillgänglighet etcetera, men sådär mellan tummen och pekfingret kanske man kan säga ändå? I varje fall vore det intressant att höra era erfarenheter.
Cheever: Ja det finns, heter förminskningsinlägg eller förminskningsset. Även 15-15-12 t-rör finns hos "seriösa" ;) leverantörer. http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1214 Bara för det hette det förminskningssats hos Rinkaby... http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1225
Mäster: Skyddsröret behöver inte gå igenom kaklet, det räcker om det sticker ut ett par mm utanför väggskivan, lagom så att man kan få på en manschett till tätskiktet Den gröna fixturen kan med fördel kapas ett par mm innanför utsida väggskiva, för att den inte ska påverka manschetten, De blå centreringspluggarna går inte alltid att använda, det beror lite på vad för väggfäste man
erber: stort tack!! när jag läser mitt inlägg är jag glad att någon begrep vad jag menade...men inte lätt att stå och skriva med skitiga händer på laptopen utan att dynga ned så mycket. =) Erber
Hemmakatten: Vår kommun hjälper också till med vattenprover, men man får betala själv. Har för mig att vi betalade ca 1.200:-. Eftersom rent och bra dricksvatten är viktigt och eftersom det har visat sig att många enskilda brunnar har otjänligt vatten, så är det nog ganska många kommuner som hjälper till med detta. Svampen78: vattenprov består av en mikrobiologisk del, som är den absolut
Cheever: Vad är det för blandare? Fabrikat? It-snubbens förklaring om spån som fastnat är trolig men det beror en del på vilken blandare du har. Är det skräp mellan keramiska skivor till exempel får du byta hela paketet tyvärr.
Cheever: WC-ventiler läcker ofta ett par droppar, inget att oroa sig för det är metall mot metall och ingen avstängning att använda någon längre tid. En kulventil är bättre ja, om man skall stänga av och öppna helt med jämna mellanrum. Anledningen till att WC-avstängningar är som dom är är tro det eller ej lite oklart för undertecknad... Gängtape använder du bara om det är gänga mot
prototypen: Är röret av PVC går det att limma men är det PP så fäster inte mycket (om det finns så tipsa mig). Jag skulle borra och gänga och skruva i en kort nylonskruv med en O-ring som tätning (eller teflontejp). Nylonskruv ( http://www.sifvert-skruv.se/ ). Protte
prototypen: Rörgängans tillkomst är ... ja ... ett engelskt påfund. Man gjorde rör med ex.vis 1/2" innermått, sedan en hel del metall utanpå hålet och standardiserade gängan, utvändigt är den 20,995 mm, .... sedan..... så kunde man göra tunnväggigare rör och inte kunde man då ändra ytterdiametern, så idag finns det inget på 1/2" som är 1/2". R är bara en avrundning till mm, en strävan