8 647 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Regler montering kopparrör
Antar att det finns regler för hur tätt rörledningar ska fästas, hur stort avstånd det ska vara mellan olika rör, hur olika rör ska klamras och hur väggenomföringar ska göras. Var hittar man det detta?
Har haft en röris som kopplat pannan och jag är inte nöjd med hur det är gjort. Varken rördragningar under taket eller strax ovan golvet är klamrat//fastsatt utan "hänger" i kopplingarna. Flera rör ligger så tätt så det är svårt att isolera osv.osv. Skulle behöva veta vad som gäller så jag kan ta en diskussion med honom. Kan ngn hänvisa till ngt bra ställe på nätet?
Har haft en röris som kopplat pannan och jag är inte nöjd med hur det är gjort. Varken rördragningar under taket eller strax ovan golvet är klamrat//fastsatt utan "hänger" i kopplingarna. Flera rör ligger så tätt så det är svårt att isolera osv.osv. Skulle behöva veta vad som gäller så jag kan ta en diskussion med honom. Kan ngn hänvisa till ngt bra ställe på nätet?
nja jag vet inte om den ligger på nätet men teknik handboken är bra som referens punktpjac skrev:Antar att det finns regler för hur tätt rörledningar ska fästas, hur stort avstånd det ska vara mellan olika rör, hur olika rör ska klamras och hur väggenomföringar ska göras. Var hittar man det detta?
kolla det fanns lite http://www.vvsforetagen.se/index.php3?use=publisher&id=1560
Redigerat:
rör som ska isoleras bör vara 50mm från närmaste "hinder" tex vägg, tak eller annat rör när röret är färdigisolerat, just för att kunna komma åt. Säg tex att du har ett 28mm koppar rör i taket och 40mm isolering på, så ska det vara 50mm+40mm+14mm=104mm från taket till centrum på röret. Centrum avsåndet mellan rören blir 14+40+50+40+14=158mm. Dock brukar man oftast få tumma på detta då det är ont om plats. Om det är en kopplingsledning däremot så ska den inte isoleras (tex från rörstråk i tak ner till blandare eller radiator) Behöver inte hänvisa till något speciellt, utan det borde han veta. Men som sagt. är det trångt så är det oftast isoleringen som får ta smällen.pjac skrev:
Klicka här för att svara