P
Hur funkar ett system för enskilt vatten?

Jag här helt novis på ämnet och har nyligen förvärvat ett hus med enskilt vatten.

En pump pumpar upp vatten ur ett borrhål och matar in det i en trycktank. När ett visst tryck uppnåtts slår pumpen av. Någon form av styrning med hysteres ser till att pumpen först går igång igen när trycket i tanken gått ner i tryck.

Det är väl ungefär vad jag tror mig veta. Dock vet jag inte vad det behövs för grejor till allt detta, än mindre vad dom heter. Mao går det lite trögt att söka sig fram.

Någon som har några bra länkar?

Hej,
du tänker helt rätt. Till pumpen är en tryckströmbrytare kopplad. Det finns ett par varianter av dessa. En typ där man ställer in start och stoptryck och en annan där man ställer in stoptryck och differenstryck.

Sedan finns det två typer av hydroforer (lufttankar). En typ där luften (som komprimeras) när tanken fylls med vatten inte är innensluten i en gummiblåsa. Dessa tankar finns i storlek 150-1000 liter. Den andra typen, som är mindre till volym, har en gummiblåsa där luften är innesluten.

Kolla en tidigare tråd på forumet som handlar om att luftblåsan försvinner. Där finns lite mer info.

Rinkaby rör har en bra beskrivning i sin katalog. Sid 26 om jag minns rätt. Katalogen finns i flash att ladda ned på deras hemsida.

För att inte pumpen ska starta direkt när man öppnar kranen måste det finnas en luftblåsa i hydrofortanken. Luftblåsan gör att man får ett jämnare vattentryck när vattnet tappas ur hydroforen.

P
Åhå! Tack!

Det blir lite styr och reglerteknik i helgen. Både teori och praktik. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.