Hej!

Vad mäter denna mätare, den som sitter vid den röda ratten? Inne i golvvärmecentralen har jag en mätare som jag kan justera med en termostat, det antar jag är för att inte ge parketten för mycket värme.

Finns det några mer bra ställen att montera tempmätare och hålla koll?

Mvh

• badrumsproblem 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
det är en ta-term vvc ventil. håller din vvc stadig på ca 50gr c

Men tempen står på strax under 30 på mätaren, ska jag justera det? Vad menas med wc och vad går vattnet?

Varmvattencirkulation. Ja du bör justera upp den till ca 50 grader.

Man bör inte ha mer än 28 °C på golvvärme så den står rätt som den är.

50 °C är vad man bör ha på tappvarmvattnet.

Den mätarn är väl till tappvattnet, jag har en annan mätare med temostat vid golvvärmeenheten. som ligger runt 30 grader.

Pucco skrev:
Man bör inte ha mer än 28 °C på golvvärme så den står rätt som den är.

50 °C är vad man bör ha på tappvarmvattnet.
helt rätt, men i detta fall är det med 99% säkerhet ingen golvvärme inblandad, tycker det ser ut som varmvattencirkulation iaf och den skall vara 50-55 *C

År cirkulationen för att få snabbare varmvatten eller används den för att få komfortgolvvärme eller handdukstork i badrummet även på sommaren. Är det för komfortvärme så kanske den ska vara kvar på 28 °C.

Redigerat:
Pucco skrev:
År cirkulationen för att få snabbare varmvatten eller används den för att få komfortgolvvärme eller handdukstork i badrummet även på sommaren. Är det för komfortvärme så kanske den ska vara kvar på 28 °C.
det är för att få vv snabbare

C
Varför behöver man en sån ventil? Hur funkar den?

Just nu tar det ca 1 minut innan vi får varmvatten, om vi höjder den från 30 till 55 grader så antar jag att det skulel gå lite fortare? Jag tycker vattnet som kommer på morgonen är kallare än 30 grader, inbillar jag mig, borde man inte få det gradantal direkt som ligger i cirkulationen?

Det är inte alls säkert att huvudanledningen är till för att få snabbare varmvatten. Det kan mycket väl vara handdukstorken som ska ha 28 °C. Många handdukstorkar är godkännda för att leda tappvarmvatten genom.

Pucco skrev:
Det är inte alls säkert att huvudanledningen är till för att få snabbare varmvatten. Det kan mycket väl vara handdukstorken som ska ha 28 °C. Många handdukstorkar är godkännda för att leda tappvarmvatten genom.
jo jo , men den är ju inte ansluten till handukstork på bilden !
15 röret är anslutet till vad jag antar är varmvattnet , sedan går dessa upp någon annanstans till pumpen som cirkulerar vattnet via värmepump / fjärrv eller dylikt. Så för mig verkar det som att det bara är en vvc som är för kall !!

Bambi
hur ser det ut i övrigt vad värmer ni med och var är värmekällan?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.