5 263 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Tryckbrytare förstörd av hydrofor?
Hej!
Jag har nu bytt tryckbrytare 2 gånger av samma orsak. Tryckbrytaren slutar efter ett par dagar att slå till vid lågtryck 1,2 bar. eller vad jag nu ställer den på.
Samma sak med samtliga jag provat med.
Det verkar bli glapp av någon orsak i själva brytaren, den startar pumpen om man knackar lite lätt på stoppskruven i mitten (3-fas brytare) och trycket är under tillslagsnivå.
Hydroforen är orginal från 73 och inte direkt underhållen de senaste 12 åren (jag är oskyldig!
)
Vad kan orsaka sönderfallet hos brytarna? Smuts i hydroforen?
Jag har nu bytt tryckbrytare 2 gånger av samma orsak. Tryckbrytaren slutar efter ett par dagar att slå till vid lågtryck 1,2 bar. eller vad jag nu ställer den på.
Samma sak med samtliga jag provat med.
Det verkar bli glapp av någon orsak i själva brytaren, den startar pumpen om man knackar lite lätt på stoppskruven i mitten (3-fas brytare) och trycket är under tillslagsnivå.
Hydroforen är orginal från 73 och inte direkt underhållen de senaste 12 åren (jag är oskyldig!
Vad kan orsaka sönderfallet hos brytarna? Smuts i hydroforen?
Jag har bytt hela brytaren, skruvat av den från röret helt och ersatt med nya. Den första var av en äldre modell så jag passade på att uppdatera tekniken lite.
Jag har bytt till en sådan här:
http://se.ic.danfoss.com/ra/Products/ProductCatalogue.asp?BA=&Division=IC&HLID=58&HL=4&AppID={1E09B78E-4B82-11D5-B8E7-00508BF7E573}
Jag har bytt till en sådan här:
http://se.ic.danfoss.com/ra/Products/ProductCatalogue.asp?BA=&Division=IC&HLID=58&HL=4&AppID={1E09B78E-4B82-11D5-B8E7-00508BF7E573}
Redigerat:
Jag antar att den sitter mellan hydrofor och pump. Det enda skäl jag kan komma på att röranslutningen till brytaren är igensatt så att tryckbrytaren inte "ser" rätt tryck.. Hydroforen sitter uppströms, så den är inte huvudmisstänkt i detta drama.
Från att jag har bytt brytare så har de fungerat perfekt mellan tillslagstryck 1,2 och frånslag 4,2, i ett par dagar för att sedan börja kärva i tillslaget. Knackar man på skruven ser man att den sitter fast och lossnar vid tillknackningen.
Om det är igensatt så borde väl brytaren strula från start?
Kan det anars ha att göra med att jag har en ganska djup borrad brunn? och pumpen börjar skicka lite udda tryck i tuben?
Om det är igensatt så borde väl brytaren strula från start?
Kan det anars ha att göra med att jag har en ganska djup borrad brunn? och pumpen börjar skicka lite udda tryck i tuben?
I den första jag bytte så hittade jag någon form av vitt vaxliknande klet som satt i själva hålet och inne i brytaren. I den andra jag har bytt så hittar jag inget märkvärdigt, den har dock endast suttit monterad i ett par dagar och ska idag tillbaka till butiken för garantiöversyn (kanske inte längre)
Men i och med att nästa brytare gör precis samma sak efter bara någon dag så är det knappast garanti?
Men i och med att nästa brytare gör precis samma sak efter bara någon dag så är det knappast garanti?
Klicka här för att svara