Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Luftkudden 'pyser ut'

1. L
    Medlem · Jämtland · 668 inlägg

lt1cobra

Medlem
    Tjena!

Är medlem i en vattenförening där vi har en hydrofor vars luftkudde pyser ut på två månader. Vattentrycket jobbar mellan 2kg och 4kg. Hydroforen är på 1000 liters volym tror jag.

Det sitter skvaller rör på framsidan + tryckmätare, jag funderar på om det hjälper om man skruvar igen rattarna på skvaller röret?

Jag har inte sprutat diskmedel på alla kopplingarna för att leta lekage... men får se om jag hinner med det.

Ni andra som har hydrofor utan gummiblåsa, hur ofta måste ni pumpa upp er kudde?

2. E
    Medlem · jämtland · 21 862 inlägg

elmont

Medlem
    Har man ingen blåsa kommer en del av luften att bindas i vattnet och följa med den vägen. Jag kör också utan blåsa och jag får fylla en två, tre gånger per år, men jag har ju betydligt mindre omsättning på vattnet.

3. S
    Medlem · Stockholm · 615 inlägg

SvenD

Medlem
    Det kan vara ide att satsa på ett nytt vattenståndsställ. Detta läcker ofta.

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1230

Sätt dit en luftnippel i toppen av hydroforen så kan ni pressa i luft med en kompressor. Tänk påatt kopressorn skall vara oljefri. Jag kör med en 12 V dito från Biltema kopplad till en 6 A batteriladdare. Den funkar bra till enm 150 l hydrofor, speciellt öm man sänker trycket i hydroforn innan man börjar pumpa. Jag har trycksatt min hydrofor så att det finns lite att ta av innan den aktiva volymen börjar minska.

4. L
    Medlem · Jämtland · 668 inlägg

lt1cobra

Medlem

Okej

Tackar, bra med information. Nu är den här installationen knappt 2 år gammal, men jag misstänkte det är runt skvaller röret det läcker. Ska dra åt ventilerna där och se om det kanske hjälper...

Oljefri, förstår jag dig rätt om du menar att man ska ha en olje separator när man blåser i luftkudden?

/Hasse

5. S

SvenD

Medlem
  6. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 326 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Den övre (84855) gav dåligt med tryck den nedre är helt OK.

Protte

7. S

SvenD

Medlem
    Om man som jag förslagit sänker trycket innan man pumpar så funkar nog även den övre.

Jag har en som jag tror är ännu enklare som funkar för mina behov.

8. Patrick E
    Medlem · Stockholm · 1 973 inlägg

Patrick E

Medlem

Luftkudden pyser ut

Hej,
    beroende på brunnsvattnets kemiska sammansättning kan vattnet i sig förbruka luften.

Jag hade tidigare vatten från en brunn till vilken jag hade ett vattenreningsfilter för att ta bort järn, mangan och humus. Jag hade också problem med att luftnivån i hydrofortanken konstant minskade. Hade inga läckage på tanken eller nivåröret.

Du bör ha ca 1/3 av hydrortankens höjd fylld med luft när trycket är på max.

9. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 326 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Man kan ju har mera roligt med en kompressor om den ger minst 6 bar. Många tryckluftsverkyg behöver bara lite luft men bra tryck.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.