3 211 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Problem med vattnet i grävd brunn.
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Vårat vatten i våran gamla brunn har länge varit gult när det regnar mycket, dock har det smakat gott, vi har tömt brunnen, vi har dränerat gräsmattan ovanför brunnen men problemet kvarstår. Vi grävde även upp runt brunnen för att se att den översta brunnsringen/toppkonan var tät i skarven. Det gula har inte oroat mig något större då det bara är skog och gräsmatta ovanför brunnen, men nu har vattnet börjat lukta/smaka illa dessutom. Var skickar man in prover? Vad kostar det? Vilka prover skall skickas? Vad göra mot det gula som jag antar är humus? När vi grävde ur runt brunnen fyllde vi igen med så lerig jord vi kunde hitta, fyllde högre än avanstående mark, problemet är att vi har ganska höga berg runt tomten, mängder med vatten rinner ner från bergen, ner på gräsmattan som sluttar något och slutligen planar ut ungefär där brunnen ligger. Skulle vi ha fyllt med sand tex istället? Brunnen är från femtitalet och 9 ringar djup.
Jag har nästan exakt samma förutsättningar med vår brunn vid sommarstugan i Stockholms utkant.
Ofta humus som inte påverkar smaken. I början av juli år var det mer humus än vanligt. Jag satte in ett filter som tar allt tappvatten, men inte utkastet utomhus. Detta förbättrade situationen markant. Det blir inte kristallklart, men man slipper den gula färgen.
Filterhållare och filter finns på Clas i sjön eller Rinkabyrör 300 - 400 inkl. filter. Jag har ett syntetfilter som skall ta partiklar över 20 my och måste bytas med jämna melllanrum.
Ofta humus som inte påverkar smaken. I början av juli år var det mer humus än vanligt. Jag satte in ett filter som tar allt tappvatten, men inte utkastet utomhus. Detta förbättrade situationen markant. Det blir inte kristallklart, men man slipper den gula färgen.
Filterhållare och filter finns på Clas i sjön eller Rinkabyrör 300 - 400 inkl. filter. Jag har ett syntetfilter som skall ta partiklar över 20 my och måste bytas med jämna melllanrum.
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Kanske ett filter för att få bort det gula vore bra, sätter man det under diskhon eller hur funkar det? Nu har det ju regnat extremt mycket, om inte den dåliga smaken försvinner om ett par dagar (det skall ju sluta regna sägs det...) så måste jag nog testa vattnet, skall ringa kommunen och höra vad dom har att säga om saken.
Testa vattnet kan nog vara bra oavsett. Filtret jag satt in tar de största partiklarna, men varken bakterier, mineraler eller radongas.
Var du sätter filtret är lite att laga efter lägenhet och vad du vill åstadkomma.
Bara på kallvattnet vid kökskranen ansluten med anslutningsslangar, är en möjlig variant, men då är det också bara detta som renas.
Jag byggde om vid pumpen och filterar allt vatten utom det vi kör i trädgårdsslangen.
Var du sätter filtret är lite att laga efter lägenhet och vad du vill åstadkomma.
Bara på kallvattnet vid kökskranen ansluten med anslutningsslangar, är en möjlig variant, men då är det också bara detta som renas.
Jag byggde om vid pumpen och filterar allt vatten utom det vi kör i trädgårdsslangen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 447 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 447 inlägg
Är brunnslocket ovanför marknivå?
Du låter väl inte regnvatten läcka ner i brunnen?
Komunen kan hjälpa dig med vattenprov annars finns det massor av företag som gör tester. Alla tar en avgift. Det finns lite olika prover man kan göra.
Sök på gulasidorna
Du låter väl inte regnvatten läcka ner i brunnen?
Komunen kan hjälpa dig med vattenprov annars finns det massor av företag som gör tester. Alla tar en avgift. Det finns lite olika prover man kan göra.
Sök på gulasidorna
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Jo locket sitter en minst en halvmeter över marken.
Klicka här för att svara