1 963 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Rördragning i badrum. ok??
Nä - "Ta inget för givet" är nog en bra insällning när man beställer jobb av hantverkare.
Nackdelen är väl att hantverkarna då kan uppleva en som korkad och frågvis. Men det är ju jättesvårt att bedöma vad de tycker är självklart och vad man behöver specificera.
Nackdelen är väl att hantverkarna då kan uppleva en som korkad och frågvis. Men det är ju jättesvårt att bedöma vad de tycker är självklart och vad man behöver specificera.
Men herrejisses, har inte hantverkare något som kallas sunt förnuft????
Inte tusan ska man behöva säga till hantverkaren -Dra inte rören mitt på vägen är du snäll, dra dem i hörnet där de syns mindre. Det borde väl en utbildad VVS:are begripa själv?
Inte tusan ska man behöva säga till hantverkaren -Dra inte rören mitt på vägen är du snäll, dra dem i hörnet där de syns mindre. Det borde väl en utbildad VVS:are begripa själv?
När jag som VVS-montör åker på göra dragningar som den på bilden så frågar jag alltid kunden vilka alternativ på olika rördragningar som kan göras så att den kan själv välja. För på just på situationen på bilden finns faktiskt ingen självklar lösning, aldrig snyggt när rör kommer ner mitt på väggen om det finns plats i hörnen. Men man kan även anse att det hade varit fel att gå ner i vänster hörn då det innebär att röret måste in förbi bakom toan. Fult enligt vissa. Och att gå ner i ett eventuellt höger hörn innebär att röret gör en liten omväg så att dragningen blir längre. Även det fult enligt vissa. En smaksak som inte är ett dugg självklar bland en del rörisar. Din röris var kanske var av en bestämd åsikt. Ta i beaktning att han har varit nogrann i detaljerna och bockat där det krävts istället för att använda ytterligare vinkelkoppling sista biten upp i toan och dragít med en färdigprefad bygel där uppe. Delar han hade kunnat sälja men istället fick du det snyggare och billigare...
Redigerat:
Håller med om att det hade blivit avsevärt snyggare med röret i hörnet. Det verkar som att rörisen helt enkelt har valt den enklaste/snabbaste lösningen (fast pris?). Hade röret dragits i hörnet hade det ju blivit ett par extra krumelurer på det eftersom anslutningen på toastolen sitter där den gör...
röret är draget så fint med alla böjar ,smälter bra in i den gråmönstrade tapett, mycket synligt men elegant på något sätt, tycker jag.
För mej som kund som inte vet något om hur man kan och inte kan dra rör skulle det vara bra att veta i förväg vilka alternativ som finns att välja emellan. Då är det alltid bäst att diskutera med hantverkaren vad som är möjligt och vad som är mindre lämpligt och komma överrens utifrån det
. En hantverkare är ju ingen tankeläsare, som många kunder verkas tycka,så man är tvungen att ha en dialog
.
Det är ju också viktigt att hantverkaren har klart för sej om man ska ha några skåp på golv och väggar för att rören inte blir i vägen för möbleringen. En liten skiss hur man har tänkt sej är till stor hjälp för båda sidor.
Om Långsbo har planer att ställa en högskåp vid toan så blir ju rördragningen mycket mer logiskt ...... men vem vet var skåpet ska stå?
gaia
För mej som kund som inte vet något om hur man kan och inte kan dra rör skulle det vara bra att veta i förväg vilka alternativ som finns att välja emellan. Då är det alltid bäst att diskutera med hantverkaren vad som är möjligt och vad som är mindre lämpligt och komma överrens utifrån det
Det är ju också viktigt att hantverkaren har klart för sej om man ska ha några skåp på golv och väggar för att rören inte blir i vägen för möbleringen. En liten skiss hur man har tänkt sej är till stor hjälp för båda sidor.
Om Långsbo har planer att ställa en högskåp vid toan så blir ju rördragningen mycket mer logiskt ...... men vem vet var skåpet ska stå?
gaia
Klicka här för att svara