48 687 läst ·
22 svar
49k läst
22 svar
Element + installation - kostnader?
Hej vänner!
Angående mina rör, de kommer inte upp från golvet utan ut från väggen. Och mellan element och var rörisen kapade och pluggade rören är det ca 4 dm.
Ville bara ha lite underlag innan jag snackar med nån rörfirma. Jag blev grymt lurad förra gången så jag tänker inte göra om samma misstag med en ny firma.
tack för era kommentarer.
Jag kommer definitivt att köpa in elementen själv, rör och kopplingar antar ajg att rörmokren själv har i parti och minut.
/Henrik
Angående mina rör, de kommer inte upp från golvet utan ut från väggen. Och mellan element och var rörisen kapade och pluggade rören är det ca 4 dm.
Ville bara ha lite underlag innan jag snackar med nån rörfirma. Jag blev grymt lurad förra gången så jag tänker inte göra om samma misstag med en ny firma.
tack för era kommentarer.
Jag kommer definitivt att köpa in elementen själv, rör och kopplingar antar ajg att rörmokren själv har i parti och minut.
/Henrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Med vad som är skrivet i en annan tråd så sätt upp elementen själv, det är inte behörighetskrävande. Att kapa till 40 cm rör och klämma i en stödhylsa och dra åt en klämringskoppling behöver du ingen rörkrökare till.
Protte
Protte
Hej!
Problemet är att det verkar vara en hel del som inte ingår om man köper element själv. Jag kollad epå rinkaby rör och där hade de ju mänskliga priser på vattenradiatorer. Vad är det jag behöver förutom just elementen? Jag antar jag behöver termostat.
Sen är det ju vatten i rören, hur skarvar man utan att skapa översvämning på övervåningen?
Jag känner en som är utbildad rörmokare men som inte är färdig med sin lärlingstid än. Har han tillräcklig kompetens att göra detta? Jag vet inte vad en stödhylsa eller en klämringskoppling är över huvud taget. Jag kan mycket om att koppla el, men inte vvs...
/Henrik
Problemet är att det verkar vara en hel del som inte ingår om man köper element själv. Jag kollad epå rinkaby rör och där hade de ju mänskliga priser på vattenradiatorer. Vad är det jag behöver förutom just elementen? Jag antar jag behöver termostat.
Sen är det ju vatten i rören, hur skarvar man utan att skapa översvämning på övervåningen?
Jag känner en som är utbildad rörmokare men som inte är färdig med sin lärlingstid än. Har han tillräcklig kompetens att göra detta? Jag vet inte vad en stödhylsa eller en klämringskoppling är över huvud taget. Jag kan mycket om att koppla el, men inte vvs...
/Henrik
Hej!
Jag skulle vilja löra mig hur detta fungerar...
Om jag köper in detta element:
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1054
Vad mer behöver jag för att ansluta till befintliga rör? Rören kommer ju från väggen och inte från golvet. Om man kollar på tillbehören så verkar det ju finnas en hel del.
Tack på förhand
Henrik
Jag skulle vilja löra mig hur detta fungerar...
Om jag köper in detta element:
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1054
Vad mer behöver jag för att ansluta till befintliga rör? Rören kommer ju från väggen och inte från golvet. Om man kollar på tillbehören så verkar det ju finnas en hel del.
Tack på förhand
Henrik
Ska du göra det själv och inte räknar tiden, besväret, jobbet, ev problem mm så kommer blir "mitt pris" ca 2000 kr per rad.hen_rik79 skrev:Hej!
/Henrik
Vill du att någon här ska kunna hjälpa dig så får du ta fram kameran, skjutmåttet och tumstocken. Räkna arean på rummet, byggår, tilläggsisolering, rördiameter, uppvärmningsmetod och kanske lite annat. Fixa detta så ska ge dig ett svar som du kan ha som facit när du mokar och lärlingen kan säkert hjälpa till iaf med lite specialverktyg om det behövs.
Lägg in bild på rören som kommer ut ur väggen, så får du säkert tips vad som behövs.hen_rik79 skrev:Hej!
Men om du har en polare som är (nästan) röris så borde han väl kunna hjälpa dig med vad du behöver från t.ex. Rinkaby Rör.hen_rik79 skrev:Hej!
/Henrik
I övrigt håller jag med om att det behövs mer info för att kunna hjälpa till.
Henrik
Klicka här för att svara