6 370 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
igensatt bottenventil på sugslang
Vi har en vattenförening med 15 hushåll, som tar vatten från en närbelägen sjö. Inloppet sitter 1 m ovan sjöbotten, på 5m djup. Ibland blir det stopp i sugslangen p.g.a. bottenventilens sil blir igensatt av slam, algpåväxt m.m., och jag får gå ut med flotte och hissa upp slangen för rengöring = omständigt! Silen är en typ standard som brukar sitta på sugslangar, och jag har funderat på om man hade kunnat byta till en riktigt stor sil för att fördröja igensättningen. Har också funderat på på möjligheten att koppla in en spolande slang mellan backventilen och silen för att kunna "blåsa rent" vid igensättning.
Någon med tips eller erfarenhet av sådant här?
Någon med tips eller erfarenhet av sådant här?
Hej alen
Angående sjövatten o alger, de går helt enkelt inte att undvika....
jag har en egen erfarenhet av detta problem, och den lösningen blev en borrad brunn hos min vän med vatten till ett hushåll...
Men jag har en annan ide´ i ämnet sjövatten och rening ifrån alger om det finns en möjlighet att gräva en grop några meter in på land och sätta ner ringar och fylla med sand utanför brunnsringarna, om nu marken är för tät kanske det går att gräva ett dike som leder vatten igenom sand fyllt dike.
Någon annan med synpunkter i ämnet ?
Angående sjövatten o alger, de går helt enkelt inte att undvika....
jag har en egen erfarenhet av detta problem, och den lösningen blev en borrad brunn hos min vän med vatten till ett hushåll...
Men jag har en annan ide´ i ämnet sjövatten och rening ifrån alger om det finns en möjlighet att gräva en grop några meter in på land och sätta ner ringar och fylla med sand utanför brunnsringarna, om nu marken är för tät kanske det går att gräva ett dike som leder vatten igenom sand fyllt dike.
Någon annan med synpunkter i ämnet ?
ollle45; tror du det vore möjligt att göra en sådan lösning för 15 hushåll?
F.ö. var jag nyss ute med flotten och hissade upp ventilerna, p.g.a. stopp i pumpen. Ingen ventil var igensatt, så felet måste vara någon annanstans. Gissningsvis har det kommit luft in i slangen som dröjer sig kvar. Tänker försöka suga bort det med en kraftigare pump.
Fortfarande omständigt med en sådan här konstruktion!
F.ö. var jag nyss ute med flotten och hissade upp ventilerna, p.g.a. stopp i pumpen. Ingen ventil var igensatt, så felet måste vara någon annanstans. Gissningsvis har det kommit luft in i slangen som dröjer sig kvar. Tänker försöka suga bort det med en kraftigare pump.
Fortfarande omständigt med en sådan här konstruktion!
Klicka här för att svara