Hej, jag bygger om köket i en bostadsrätt, vid rivningen av köket upptäckte vi att avloppet läcker i skarven mellan plaströret och vad jag uppfattar som stamavloppet i huset.
I nuläget sitter det någon typ av häftmassa i skarven. troligen för att unvika att "dålig" luft sipprar ut.

Hur ska felet åtgärdas? Är det någon packning som behöver bytas eller ska man bara på med mer av den där massan som redan sitter där?

Kan man göra det själv?

tack på förhand

Hur ser det ut då?

Om det finns ett riktigt avstick i gjutjärn från skarven så kopplar man på sig med en gummimuff. Alltså en sorts gummiring man trycker in i järnröret, och ett hål i gummipackningen som man trycker in plaströret it. Med rätt val av muff så blir det tätt.

Alternativt finns det övergångsskarvar som i princip är en stump Gummirör med slangklämma i båda ändar. Gäller att man har koll på diametern på resp. rör (nogrannhet typ +-5mm).

Om plaströret däremot bara är instucket i ett hål i stammröret, då är det nog bara tätningsmassa som gäller. Kan vara vvs kitt eller liknande namn.

hempularen skrev:
Hur ser det ut då?

Om det finns ett riktigt avstick i gjutjärn från skarven så kopplar man på sig med en gummimuff. Alltså en sorts gummiring man trycker in i järnröret, och ett hål i gummipackningen som man trycker in plaströret it. Med rätt val av muff så blir det tätt.

Alternativt finns det övergångsskarvar som i princip är en stump Gummirör med slangklämma i båda ändar. Gäller att man har koll på diametern på resp. rör (nogrannhet typ +-5mm).

Om plaströret däremot bara är instucket i ett hål i stammröret, då är det nog bara tätningsmassa som gäller. Kan vara vvs kitt eller liknande namn.

jag har inte vågat dra ut plaströret ur gjutjärnsröret ännu men på hur du beskriver det gissar jag att det är ett plaströr som endast är instucket i stammen.(är inte hemma nu så jag kan inte kolla detta)

kan det då vara så enkelt att läckaget beror på för dålig vinkel på plaströret?
vilken är minsta rekommenderade vinkel?

Om det nu är en bostadsrätt så tycker jag absolut att du bör ta kontakt med den som ansvarar för kåkens skötsel och förvaltning! Stammarna brukar ju själva föreningen ha ansvar för, och det där låter som en inte helt lyckad påkoppling!

O
b8q skrev:
Om det nu är en bostadsrätt så tycker jag absolut att du bör ta kontakt med den som ansvarar för kåkens skötsel och förvaltning! Stammarna brukar ju själva föreningen ha ansvar för, och det där låter som en inte helt lyckad påkoppling!
... men som ändå kan vara medlemmens ansvar!

Odjuret skrev:
... men som ändå kan vara medlemmens ansvar!
Jo, visserligen, men jag tror ändå att föreningens fastighetsskötare vill ha lite koll på vad det är för kopplingar som man sätter dit på stammen!

e-f skrev:
kan det då vara så enkelt att läckaget beror på för dålig vinkel på plaströret?
vilken är minsta rekommenderade vinkel?
Även om det är motlut så ska det inte läcka, inte en droppe

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.