Jag har ett radiator koppel men funderar på om det är 1 eller 2 rörs?
Det finns beteckning på kopplings ventilen : D på ena sidan & en gaffel (ser ut som en gaffel) i mitten & 2:a på andra sidan, det sitter även en 2:a uppe vid termostaten.
Nu till frågan betyder 2:an att det är 2-rörs & att ingångarna med märkt 2:a är tillopp?
Hoppas det finns någon som har svar på beteckningen, har frågat en fd röris ( old school ) men han var osäker.

jajemen skrev:
Jag har ett radiator koppel men funderar på om det är 1 eller 2 rörs?
Det finns beteckning på kopplings ventilen : D på ena sidan & en gaffel (ser ut som en gaffel) i mitten & 2:a på andra sidan, det sitter även en 2:a uppe vid termostaten.
Nu till frågan betyder 2:an att det är 2-rörs & att ingångarna med märkt 2:a är tillopp?
Hoppas det finns någon som har svar på beteckningen, har frågat en fd röris ( old school ) men han var osäker.
röd tejpmärkning 1rörs
blå tejpmärkning 2 rörs

om det är ett integrerat koppel

• Gilla
Rickard Gbg
  • Laddar…
Det finns ingen tejp...

• 20090912372.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är med stor säkerhet ett 2-rörskoppel från Danfoss. Tilloppet är övre anslutning och retur den nedre. Du kan ju lossa den från radiatorn och blåsa i röranslutningarna så märker du om det stämmer, dvs övre bara i förbindelse med röret upp mot termostaten och nedre "rakt" genom mot radiatorreturen.
Detta under förutsättning att ingen stängt avstängningen under täckmuttern nedtill, men då är det stopp i båda ingångarna.

Tack för svaren.
Jag tänkte att man kanske skulle skruva loss och blåsa men undrade om det var märkt 1 på enrörs & 2 på tvårörs.
Då kanske man slipper att skruva nästa gång man stöter på ett koppel.

Nu har jag fått svar från annat håll, 2:an står för 2-rörs
& om det står en 1:a så är det en-rörs. välldigt logiskt men man vill ju bara få det bekräftat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.