Hej!

Vi bor i en liten hus-förening, sommarstugestandard. Vi har gemensamt vatten.
Ibland händer det att vattnet tar slut eller att ett rör springer läck varpå vattnet i systemet försvinner.

Då detta händer tror jag att vattnet rinner ur vår varmvattenberedare.
(Obs ej säker, skulle jag konstruera en vattenberedare tror jag att jag skulle välja att ha vatten in och ut i överkant så att det alltid är fullt, förmodligen med en avdelare i mitten)
Ska försöka kolla hur det ser ut då jag kommer hem idag.

Då det händer så är man inte alltid hemma, men om man är det, är det då lämpligt att slå av säkringen i centralen till varmvattenberedaren?

Om det är som jag misstänker dvs att den står tom, borde man vill riskera att bränna sönder något värmeelement innuti beredaren om den står på?

Tusen tack för svar och kommentarer.

Mvh
Fredrik

Hej,
de flesta varmvattenberedare tar in kallvatten i botten, medan det varma vattnet tas ut via ett rör som går upp i toppen av beredaren där det varmaste vattnet finns. Utförandet varierar säker mellan tillverkare och om beredaren är avsedd för liggande eller stående montage.
En elektriska beredare mår inte bra av att stå tom. Risken är att värmelementen bränns sönder. Termostaten som styr beredaren måste också omges av vatten.

Ett tips är att sätta en backventil på inkommande kallvatten till beredaren så att den inte töms bakvägen om en läcka uppstår. Om vattnet i föreningens nät tar slut töms inte beredaren. När tycket är tillräckligt lågt får du inte ut något vatten ur din kran. Undantaget är kranar som sitter lägre än beredaren.

Redigerat:
Hej!

Tackar för en fenomenal beskrivning!!

Då blir det backventil så fort som möjligt.

Mvh
Fredrik

OM det är en normal kvalitetsberedare så SKA det sitta en backventil på inkommande vatten så inte varmvatten ska kunna komma ut i kallvattenrören. Är nog tom något krav på backventil.

Ni kunde testa på följande vis:
Stäng inkommande vatten.
Öppna en kallvattenkran, när det slutat rinna
Öppna varmvatten kranen, om det då kommer en skvätt vatten med tryck så finns det en backventil.

Protte

Hej!

(Till historien hör att vi just nu inte har något vatten)

Kröp lite under huset där varmvattenberedaren sitter och ser att båda rören går in undertil, men båda rören är dragna så de löper fram till beredaren ovanför och sen tar en sväng ner inunder den.

Enligt mig tycker jag att den då inte bör kunna bli tom enligt fysikens lagar.

Det som ändock är lite konstigt var att jag hörde ett fräsande ljud från den imorse. Ungefär som om man har lite för lite vatten i en tekokare som börjat koka.

Då jag känner på den är hela behållaren varm.

För säkerhetsskull slog jag av säkringen i huset tills vattnet är tillbaka.

Ska försöka få kontakt med Asea Skandia som tillverkat den och se om de har någon info om backventil.

Ha det fint allihop!

Mvh
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.