Hejsan jag har lite funderingar, jag håller på att felsöka min infiltrationsbädd.
Den är över 20 år så jag antar att bädden är igenslammad. Men jag har felsökt lite.
Jag är väldigt nybörjare över detta och är bara 24 år, men om jag har förstått så är det oftast ett inspektionsrör/avluftning vid bädden. Jag har två typer av rör. Det ena är ett vanligt rör som sticker upp som har fyllts med vatten. Sen så är det ett större rör bredvid med två rör anslutningar längst ned. Vad är det för rör? Jag fick en egen uppfattning utav att det är där det rinner ut till bädden. Men jag började gräva och fick se att spridningsledningen började innan avluftningshålet och det större.

Kort och gott vill jag veta vad det är för typ av fuktion på det stora röret med de två rör anslutningarna längst ned. För inget vatten rinner dit från spridningsröret.

Bild finns nedan.

mvh Henrik

• rör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt sett har ju en bädd minst två stycken horisontella spridningsledningar. För att vattnet ska fördelas lika på båda ledningarna har man en fördelningsbrunn, ofta i dimension runt 400 mm. I slutet på luftningsledningarna har man ett vertikalt luftningsrör som går upp ovanför mark. Kolla på principskissen i naturvårdsverkets faktablad om infiltration: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-9575-7.pdf

Jag får inte riktigt detta att stämma med dina bilder. Ev sitter luftningröret avigt till...? Eller så har du en markbädd, dvs du har även uppsamlingsleding(ar) en bit under spridningsrören. I så fall bör du ju också ha ett utlopp nånstans?

Tillägg: skiss på markbädd: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-9168-9.pdf