Hej!

VI har på övervåningen fått inkopplat rör (blanka som kommer ut ca 4 dm från väggen med nån slags mässingsmutter längst ut. Detta är även inkopplat och provtryckt.

Nu ska vi montera på element, frågan är *ungefär* hur lång tid detta ska ta för en erfaren rörmokare, samt ungefärlig kostnad på elementen. Det ena av elementen ska räcka till två fönster. Fönstren sitter på "normalhöjd". Vi vill helst ha smala element inte "tjocka".

Har redan blivit blåst av vvsfirmor innan, vill inte råka ut för samma misstag igen.

Jag antar det går åt:

- elementen
- rör för vatten + återkoppling x 2
- diverse muttrar.
- väggfästen för rör

Tidsåtgång?

MVH
henrik

Är inte hundra på vad du menar men räkna med 5k per element så är det inom marginalerna.

Det var dyrt! Är verkligen vanliga vattenradiatorer så dyra? Jobbet kan ju max uppgå till 3 timmar.

Det enda jag antar att rörmokaren behöver göra på plats är att skruva upp elementen på väggen, samt koppla ihop med de rör som kommer ut ur väggen, en sträcka på ca 80 cm. Borde ju inte ta mer än 1 timme/element tycker jag. Sen ska man ju slå på flödet där nere och se att det fungerar ev justera trycket i pannan. Det är ju redan luftat och klart....

Jag tycker det låter väldigt dyrt, hade räknat med kanske 1500/2000 per element inkl material och jobb.

• Gilla
Roookie
  • Laddar…
hen_rik79 skrev:
Jag tycker det låter väldigt dyrt, hade räknat med kanske 1500/2000 per element inkl material och jobb.
hade du räknat med svart jobb då eller !:rolleyes:

Rörmockare är helt sjukt dyra. Fick själv erfara detta förra månaden.
Jag skulle ta bort ett exp. kärl på vinden som var vattenfyllt (fortfarande i bruk).
Rörkrökaren va hemma och inspekterade i ca 20 min, åkte iväg för att hämta material (en gängad plugg + luftventil), kom tillbaks kapade ett rör skruvade på pluggen, tog även det ca: 20 min.

Summa faktura: 2100 kr varav arbetskostnaden va 1370 + moms.

5000:- är vad man räknar med per element.

kuse skrev:
Rörmockare är helt sjukt dyra. Fick själv erfara detta förra månaden.
Jag skulle ta bort ett exp. kärl på vinden som var vattenfyllt (fortfarande i bruk).
Rörkrökaren va hemma och inspekterade i ca 20 min, åkte iväg för att hämta material (en gängad plugg + luftventil), kom tillbaks kapade ett rör skruvade på pluggen, tog även det ca: 20 min.

Summa faktura: 2100 kr varav arbetskostnaden va 1370 + moms.
har han fakturerat för 2 tim eller mer ?
annars har han en tim kostand på ca 800
vi ligger på ca 600 ink bil, tyvär för dig får du ju betala när han/vi åker och handlar grejor ochså
den tiden ingår i arbetad tid,

Tiden som brukar ingå är den tid som montören verkligen lägger på hela jobbet, dvs från det att han tar arbetsordern till han lämnar in den med tider och matr. påskrivet och han kan ta ett nytt jobb.

Jag monterade två kompaktradiatorer igår, det var för övrigt första gången i mitt liv.
Kopparrören hade jag redan dragit sen tidigare så de var klart.

Första radiatorn tog ca en timme att sätta på plats, andra tog 15 min.
På den tiden monterade jag även ihop radiatorkoppel på båda.

drakhenke skrev:
har han fakturerat för 2 tim eller mer ?
annars har han en tim kostand på ca 800
vi ligger på ca 600 ink bil, tyvär för dig får du ju betala när han/vi åker och handlar grejor ochså
den tiden ingår i arbetad tid,
Det är specat 160 kr resekostnad på fakturan, den summan jag skrev är enbart arbetskostnad, alltså varken resa eller material.

elmont skrev:
5000:- är vad man räknar med per element.
Vad ingår där? Det låter löjligt dyrt tycker jag. Allting är ju klart, ledningarna finns ju och är bara till att koppla på.. Elementen ska skruvas fast i väggen och hängas upp.

Om man räknar kanske 1200 kr/element så återstår det ju 3800 i arbetskostnad per element. Därtill några hundralappar för rören ca 4 meter rostfritt + lite muttrar och gängor.

Om vi säger rörisen kostar 430 kr per timme inkl moms så blir det ju mer än en dag/element.

Nu är kanske element inte så billiga om man vill ha absolut högsta kvalitet. Jag räknade på ett oljefyllt element som jag köpte för 2 år sedan på jem och fix, det kostade 350 kr. Jag lade på det tredubbla för att då gissar jag att jag får ett "riktigt" proffselement.

Vad är det i min logik som felar? Lägg på en hundralapp i reseersättning oxå så...

Jag ska inte ha element i guld... vanliga enkla vattenradiatorer (alltså inga tjocka med dubbla väggar och galler på topp.

2500-3000 kan jag tycka är rimligt per element. 5000 hade jag kunnat köpa om det gällde luftning och dragning från ansl. till undervåning. Men allt det är ju redan klart. Nu är det att hänga upp dem, koppla in dem och ev. juster trycket.

Hjälp mig förstå...

/henrik

Gabbe 1, men du tog inte emot beställningen, skrev ut arbetsorder, fixade till en gubbe för jobbet (som ev fick avbryta ett annat jobb för att åka dit) och beskrev för denne vad han skulle göra och vart han skulle, köpte elementet med tillbehör, åkte genom stan fram och tillbaka, skrev av och retunerade ev överblivet matr, fyllde i matr och tid på en arbetsorder, fakturerade jobbet, bokförde, + allt jag har glömt.
Det är faktiskt mycket som ska betalas utom det som utförs hemma hos kunden och andelen "annat" blir procentuellt betydligt större på små jobb.

5000:- är det rörfirmor "räknar" med när nån obekant ringer och vill ha ett element monterat. Den faktiska kostnaden kan naturligtvis bli både högre och lägre beroende på en massa olika omständigheter. Och ingen är väl så dum att man lämnar ett pris som kan ge en förlust.

Redigerat:
3-4kkr tar dom här då man beställer en hel konvertering. Blir dyrare ju "mindre" jobb det blir. Du kan tjäna
mkt pengar på att köpa element och kopplingar själv på tex rinkaby och sedan leja för jobbet...kom ihåg
rotavdraget!!!...
går dina rör verkligen upp genom golvet 4dm från väggen?
/
M

5000 per radiator är vad man räknade med då jag tittade på det för ett par år sedan. Räkna med 6000 om du inte kan använda dig av ROT-bidrag. I kostnaden ingår då även rördragning av stammar.

hen_rik79 skrev:
Om man räknar kanske 1200 kr/element så återstår det ju 3800 i arbetskostnad per element. Därtill några hundralappar för rören ca 4 meter rostfritt + lite muttrar och gängor.
Problem #1 i din kalkyl - Köper du radiatorer av en VVS-firma/Rörmokare lär du inte komma i närheten av Rinkabys priser och får nog tyvärr räkna med mer än 1200 per radiator.
Prisexempel på radiator med enkelpanel.

hen_rik79 skrev:
Om vi säger rörisen kostar 430 kr per timme inkl moms så blir det ju mer än en dag/element.
Problem #2 - Efter vad jag har läst mig till på forumet ska du vara ohyggligt glad om du finner en bra röris som tar 344 kr/h plus moms. Skulle tippa att det ligger närmare 450 plus moms. Plus servicebil, plus framkörning och alla andra kostnader man inte tänker på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.