Håller på att bygga hus och på fredag gjuter de plattan. Nu har vi sett att det sitter fula Purus golvbrunnar på avloppet till våra duschar.

Så frågan vi ställer oss nu är om man kan byta allt synligt efter att plattan är gjuten? Antar att det måste vara nån skjutbar konstruktion för att tjocklek på klinker/matta kan variera... Men vill kontrollera med er för att vara på den säkra sidan.

Locket väljer du sedan, purus brunnen är ju endast i plattan..

Åk till en kakelbutik, då kommer du hajja. Finns många att välja på..

Tack, nu är jag lugnare.

Mikael_L
Ska ni ha klinker eller golvmatta?
Med klinker väljer man lämplig sil sen, men med matta är jag lite osäker hur det är.

Vi ska ha klinker.

Snöat hela dagen i dag och i morgon är det gjutning. Ojoj...

Mikael_L
molarin skrev:
Snöat hela dagen i dag och i morgon är det gjutning. Ojoj...
Inga som helst problem, hellre snö än regn, typ ... ;)
Men minusgrader är värst.

När det börjar bli under 0 börjar det bli lite större krav, men problem? NEJ. Vi kyla använder man lite mer cement, varmvatten, isolering och gjuter utan besvär även vid minus 20.

Mikael_L
Självklart går det att gjuta i alla temperaturer, inga bostadsbyggen eller brobyggen för den delen stannar av under vintern.
Men det medför helt klart en massa extrajobb och extrakostnader, så kan man hålla sig på rätt sida om 0-strecket är det ju bra.

Det verkar ha gått bra. Ska upp och titta till vårt lilla bygge i dag. På fredag kommer huset och innan dess ska väl plattan slipas om jag förstått allt rätt. För er som följer byggbloggar: www.buxbo.se

Plattan måste slipas samma dag medan betongen fortfarande är mjuk men det behövs inte på en husplatta för ni ska väl ha ett innergolv.

Torrslipning går att göra efter en månad om man ska ha ett slätt betonggolv.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.