hej
vi håller på med en renovering av ett gammalt torp, och nu är det dags att dra vattenledningar.

vi har planerat att göra ett "pumprum" i ladan, där vi har pump, hydrofor, elcentral frysbox (som hjälper till att hålla frostfritt) och även varmvattenberedare. det blir ju nära med varmvattnet till badrummet som vi också bygger i ladan (boningshuset och ladan är redan ihopbyggda) men ganska långt, kanske 15 meter till köket.
alla rör (vatten, avlopp, el) kommer gå i samma dike utvändigt mellan kök och lada.

Så slog mig tanken att man kunde sätta en liten 15liters varmvatten beredare i köket.

fördelar:
Man slipper ha en massa vatten som ligger och kallnar i röret, =energiförlust och det tar lång tid att få varmvatten
Det blir ett rör mindre att dra från ladan.
Varmvattenberedare avger värme i köket. (eller kanske rättare sagt i det kökskåp där den skulle hamna)

nackdelar:
Vi har inte satt in el till en varmvattenberedare där...
Min sambo tycker det blir krångligt och plottrigt med två olika varmvatten beredare.
Energiförlust i en liten varmvattenberedare????

Frågan:
Vad tycker ni om den här idén.
Vad blir mest energieffektivt av de här två alternativen

dra en vvc ledning ,du sätt timer på pumpen så är saken biff

Jag tycker tvärtom, sätt en liten i köket (men finns så små som 15 liter) så slipper ni en massa spolande för att få varmvatten eller en förlust i kulverten.

Ni slipper även kostnad för en isolerad kulvert.

Protte

• Gilla
BoAK
  • Laddar…
tack för svaren!

Åkte till rinkaby rör och handlade grejer, och lyssnade på råden jag fick där.

Det blev en peemslang 20mm (den minsta som fanns) till kallvattnet och ett vanligt prisolrör till varmvattnet (altså inte plusprisol som jag hade tänkt) 15 mm. plus två meter isolering i varje ände där rören går upp ur marken.
stora dimensioner kanske? och kanske tar det en stund innan varmvattnet kommer. vatten ska det väl i alla fall bli:)

och ja, det finns en vv som heter nimette (?) på 15 liter.

Det är väl ingen ide nu att fundera över om jag skulle isolerat mer eller så, men det är ändå kul att höra vad andra tycker!!!

C
Nibette heter den.

Du måste väl ha mer än lite isolering i ändarna på ett varmvatten rör? Annars lär du ju bara värma upp vattnet...

Ja jisses.

Prisolröret har ju ingen isolering att hurra för, kommer att bli varmt i marken och varmvattnet kommer att kallna fort när man stänger kranen så då får man spola fram nytt. Tyvärr har jag ca 15 meter mellan VVB och mina tappställen och det är irriterande mycket spolning.

Vad ska du med isolering i ändarna när du inte isolerar på mitten (15 meters biten)?

Protte

hm, det säger ni?
ja det är ju inte för sent att isolera, jag har lagt i rören och täppt igen närmast huset, och har börjat lägga golvet. men större delen av sträckan är ju fortfarande otäckt.
Vad skulle ni stätta för isolering?
kulvertrör skulle kosta 500 kr metern, och det blir dyrt, i så fall kan jag nog få igenom varmvattenberedaren i köket ändå. men i så fall har jag ju köpt prisolrör i onödan.

isolering i ändarna är ju för att det ska minska frysrisken när rören inte ligger så djupt ibacken på vägen upp.
diket är dryga metern djup, vi bor i skåne, och har torr och sandig jord. om det tillför ngt t frågan?

drakhenke skrev:
dra en vvc ledning ,du sätt timer på pumpen så är saken biff
vill du förklara lite vad du menar, jag är novis på området och förstår inte alla begrepp.
vad är en vvc ledning, och vad gör timern på pumpen?

1. Kommer röret upp ur marken innan det går in i huset och det är minusgrader runt om hjälper ingen isolering i världen för att det inte ska frysa, det är bara en tidsfråga.

2. VVC varmvatten cirkulation, man har en pump som pumpar ut varmvatten i varmvattenröret och sedan ett (smalt) rör tillbaka till varmvattenberedaren för att värmas på lite extra och sedan cirkulera igen. Brukar sättas timer för att minska förlusten på natten då ingen behöver varmvatten.

3. jag tycker ni ska ta dit en "konsult" som kan ge lite tips om lämpliga åtgärder så ni får det där att fungera. Det jag läst hittills är bra tokigt men det är svårt att beskriva det verkliga läget med ord.

Protte

1, rören går inte upp ur marken utanför huset, men de kommer upp nära väggen.
de kommer upp ca 20 cm från väggen (inomhus), rakt under väggen är de 60 cm ner i jorden. vilket räknas som frostfritt i skåne.

2, oj det låter krångligt.

3. Ja kanske en konsult vore bra. grejen är att vi hade kontakt med en kille i somras som skulle hjälpa oss. men det var väldigt mycket snack och lite hockey. kommunikationen fungerade dåligt.
När han varit här i tre timmar och borrat ett hål i brunnen och gett oss en slang som vi skulle sätta dit och sagt hur vi skulle täta kändes det bara väldigt dumt att betala honom 500 spänn i timmen för något vi kunnat göra själva, så då bestämde vi oss för att försöka själva. och dessutom känns det skit att betala för tre timmar när han jobbat typ en halvtimme.
Det är han som sagt oss att vi kan dra rören den här vägen, men efter att det blivit för många missförstånd på vägen har jag ingen lust att fråga honom om detaljerna längre, utan går andra vägar.
hade tänkt ta hit någon annan när det är dags att koppla ihop alltihop.
Budgeten är jävligt tight, så man sparar där man kan, men man vill ju inte vara dumsnål!

Att jag gjorde så här var ju för att det var det rådet jag fick på rinkabyrör, och jag utgår från att de bara svarar om de vet att de kan, när man ställer en fråga.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.