2 698 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Isolera markavlopp
Jag har precis anlagt ett avloppssystem med sluten tank och infiltration för BDT.
det är ca 80m till anläggningen från huset och mycket bra fall.
Hur mycket isolering måste jag ha efter som det inte går att gräva ner pga det ligger direkt på berg?
funderar på att bygga egna boxar av 100x600x1200 cellplast skivor. fast det går åt några, så det blir ganska dyrt.
någon som har en annan lösning?
mvh Timmy
det är ca 80m till anläggningen från huset och mycket bra fall.
Hur mycket isolering måste jag ha efter som det inte går att gräva ner pga det ligger direkt på berg?
funderar på att bygga egna boxar av 100x600x1200 cellplast skivor. fast det går åt några, så det blir ganska dyrt.
någon som har en annan lösning?
mvh Timmy
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 234 inlägg
Det finns färdiga lådmoduler med lock. Det räcker med 50mm tjocka skivor om du använder den hårda markfrigoliten.
Jag har lagt en avloppsstam för ett uthus grunt under markytan. Lådan fick ett innermått på 130x200. Här la jag ett 110-rör, en 16PEM för en 10W värmekabel snett under röret + en extra gult skyddsrör för ev. vatten. "Lådstammen" fylldes sedan med fin och torr sand som packades ihop medelst knackning. Sedan limmades locket på med PL-400 och allt täcktes över med jord och gräsmatta.
Jag har lagt en avloppsstam för ett uthus grunt under markytan. Lådan fick ett innermått på 130x200. Här la jag ett 110-rör, en 16PEM för en 10W värmekabel snett under röret + en extra gult skyddsrör för ev. vatten. "Lådstammen" fylldes sedan med fin och torr sand som packades ihop medelst knackning. Sedan limmades locket på med PL-400 och allt täcktes över med jord och gräsmatta.
Tack för svaret.
vad kostade lådmodulerna?
Jag tänkte att jag skulle slippa värmekabel efter som det är ganska långt och det blir dyr drift med det.
lägger hellre lite mer pengar på isolering och hoppar kabeln om möjligt.
//Timmy
vad kostade lådmodulerna?
Jag tänkte att jag skulle slippa värmekabel efter som det är ganska långt och det blir dyr drift med det.
lägger hellre lite mer pengar på isolering och hoppar kabeln om möjligt.
//Timmy
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 234 inlägg
Har ingen koll på det färdiga lådorna, eftersom jag snålade med DOWs Styrofoam istället.timpalompa skrev:
Ang. värmekabel borde du i alla fall lägga dit tomröret (PEM16-20). Det blir ju jobbigt om man måste komplettera med kabeln.
Jo tomrör kan ju vara en bra ide
Redigerat:
Kommer det att fungera med 100mm cellplast om jag inte använder värmekabel?
bump...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 234 inlägg
Det beror på hur länge det är minusgrader i backen, men troligtvis fungerar det utmärkt utan värmekabel.
Klicka här för att svara