A
Vi flyttade nyss in i vårt kära Anebyhus byggt 1984, IVT systemet är bytt 2005 med en varmvattenberedare på 162liter. Vårt problem är att vi inte kan duscha spec länge utan att varmvattnet tar slut, vi kan knappt duscha 6-7 minuter totalt innan allt varmvatten är slut, och då har vi en låg varmvatten temperatur när vi duschar, ska inte vår beredare räcka längre än så?

Vad har ni för temperatur i beredaren?

A
Vi har haft IVT tekniker där och dom har ställt upp den till 60grader(har jag för mig). Vi har riktigt varmt vatten när vi har på fullt men det håller otroligt kort.

Är du säker på att beredaren är så stor som 162 liter?

A
Japp det är jag, står i papprena att beredaren är på 162 liter, även IVT teknikern säger att det stämmer, är det meningen att jag inte ska kunna duscha mer än några minuter? Otroligt tråkigt när man just har köpt hus och det bara vill jävlas! :(

Ja, det verkar märkligt! Kan det vara något fel på blandningsventilen eller duscharmaturen?

A
Dom ska ha bytt något på blandningsventilen men samma problem kvarstår, visst borde vår beredare hålla för mer än max 5-10 minuters dusch med normal temperatur på vattnet?

Jovisst, den borde räcka till med råge. Något skumt är det, men frågan är vad?

60 grader i beredaren låter lågt. Normalt är 60 grader den temperatur man ställer in som maxtemp på VV med blandningsventilen för att undvika skållning.
Ett enkelt exempel: 50 l vatten 60 grader C som blandas med 50 l vatten 5 grader C ger 100 l vatten med temperaturen 27,5 grader C. Nu är ju inte förhållandet 50/50 i blandningsventil och duschblandare, men det ger en idé om hur fort det går att sänka temperaturen på vattnet.
Hur funkar det att tappa VV ur andra kranar? Sjunker temperaturen lika fort i dem? Om inte kan det ju vara fel på duschblandaren. Kan du mäta temperaturen på det utgående VV vid beredaren när någon duschar?

A
Dom har mätt upp i duschblandaren och kranen i köket och enligt dom så faller temperaturen i duschen och inte i köket, men om det är fel på blandaren i duschen så borde väl inte varmvattnet ta slut i dom andra kranarna?

Om det nu är lika i alla kranar:

En VP har sällan mer än 55 C i VVB. Då och då kan temperaturen med tillsatsvärme höjas över detta för att döda av ev. legionella. Min VVB i VP är på 125 l ca 50 C, ingen blandningsventil. VV räcker bra till två duschar. Något är som sagt fel. Kolla vad VV-temp är i VVB under/omedelbart efter dusch. Hur länge går VP för att producera VV.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.