2 801 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Isolering av vattenrör
Hej,
Kanske är lite fel forum? Flytta tråden isf, men det är en VVS-fråga.
Jag har ett äldre hus där man har dragit in vatten. Huvudledningen kommer från backen upp i köket där den sedan delas ut. Röret är säkert isolerat ,men är ju fritt i torpargrunden kanske en 50cm. Ibland får jag en ispropp i böjen ,men jag tror att jag har löst detta så att mer värme kommer dit.
Det finns även ett tunnare kopparrör ifrån huvudledningen till kökshon som har en tendens att frysa när de har lagt den (för djupt tycker jag) i trossbotten.
Frågan är vad jag kan göra åt detta utan att bryta sönder halva golvet? En dopplervärmare på huvudledningen som sticker ner cirka 2 meter är kanske en bra lösning där, men vad gör jag på kopparröret? Dopplare oxå?
/Mvh Micke
Kanske är lite fel forum? Flytta tråden isf, men det är en VVS-fråga.
Jag har ett äldre hus där man har dragit in vatten. Huvudledningen kommer från backen upp i köket där den sedan delas ut. Röret är säkert isolerat ,men är ju fritt i torpargrunden kanske en 50cm. Ibland får jag en ispropp i böjen ,men jag tror att jag har löst detta så att mer värme kommer dit.
Det finns även ett tunnare kopparrör ifrån huvudledningen till kökshon som har en tendens att frysa när de har lagt den (för djupt tycker jag) i trossbotten.
Frågan är vad jag kan göra åt detta utan att bryta sönder halva golvet? En dopplervärmare på huvudledningen som sticker ner cirka 2 meter är kanske en bra lösning där, men vad gör jag på kopparröret? Dopplare oxå?
/Mvh Micke
Om du inte kommer åt att isolera mera runt rören (och kanske lägga en liten värmeslinga runt dem), återstår att stoppa i en värmekabel i rören. Det är iofs enkelt jobb och det finns på rinkaby - sådana man bara stoppar in i vägguttaget. Se till att du får med rätt t-rör bara.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Klicka här för att svara