7 887 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
frusna vattenledningar
Om röret spricker så sker detta när det fryser, det blir inte värre efter en tid. Röret läcker normalt först när det tinat igen. Men, när du uppptäcker ett ev. läckage kan nog ingen uttala sig om.
Stora delar av landet har haft under noll under ltvå månaders tid nu. När det väl tinar, så kommer rör och saneringsfirmor att ha en hel del att göra.
Stora delar av landet har haft under noll under ltvå månaders tid nu. När det väl tinar, så kommer rör och saneringsfirmor att ha en hel del att göra.
Leta bland inläggen. Några har beskrivit hur de men en tunn styv slang lyckats föra in varmvatten till isproppen och tina den.uzimag skrev:
Öppna kranen i duschen och hoppas att det tinar.
Underligt nog brukar varmvattnet frysa innan kallvattnet. Det brukar kallas Mpembaeffekten efter en afrikansk student som upptäckte fenomenet.
Vill du ha mera hjälp så får du bli mer specifik, typ av rör etc.
När det frös i mitt förra hus (under torpargrunden)
la jag ut en gipsskiva i torpargrunden, och på den la jag en defa kupefläkt och ställde in den på 750w. efter ett dygn hade isproppen släppt, och jag klarade rören.... Och efter det när det var som kallast så lät jag en kran stå på lite grand (minsta möjliga så det var en tunn stråle)
Jag vet inte om detta hjälper dig....
la jag ut en gipsskiva i torpargrunden, och på den la jag en defa kupefläkt och ställde in den på 750w. efter ett dygn hade isproppen släppt, och jag klarade rören.... Och efter det när det var som kallast så lät jag en kran stå på lite grand (minsta möjliga så det var en tunn stråle)
Jag vet inte om detta hjälper dig....
hej tack för svaren. jag har kopparrör med värme slinga. har höjt tempraturen i badrum och hall där badrummet ligger. men tänkte om de är ute det har frusit så märker man ju inte om de spricker? eller? jag har dusch kranen och kranen i handfatet lite öppna. men ska jag bara vänta och se vad som händer ellr är det akut med rörmokare?
Skaffa grejor så att du kan koppla ur ledningarna om det skulle läcka.
Se till att värmeslinga funkar, hålla koll och stänga av vattnet på natten skulle jag också fundera på.
Sen tror jag själv att du förstår att du måste hitta en permanent lösning på problemet. Kopparrör som fryser när det blir kallt är dömda att ställa till stora problem.
Se till att värmeslinga funkar, hålla koll och stänga av vattnet på natten skulle jag också fundera på.
Sen tror jag själv att du förstår att du måste hitta en permanent lösning på problemet. Kopparrör som fryser när det blir kallt är dömda att ställa till stora problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden