8 742 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Plötsligt kallt i duschen?
Kan t.ex. vara någon kärvande ventil eller tryckförändringar som kan bero på att någon spolar vatten på något annat ställe i huset. Kolla om det bara gäller duschen eller även på andra tappställen för att komma fram till om det beror på fjärrvärmecentralen eller duschblandaren.
Har precis samma "problem" som du. Slår därför alltid på duschen 45 sekunder innan jag kliver in i den
Så blir det varje gång oavsett om någon spolar vatten på andra ställen. Vet inte riktigt vad det beror på.
Japp, sama sak hos mig. En person som jobbar som vaktmästare berättade en gång att det försvinner om man byter blandare, men jag har varit för snål för att prova. Startar också duschen i förväg istället.
Vad har att starta duschen i förväg med random temperaturfall under pågående duschning att göra?
Bor TS i hyreshus eller i villa? Den vanligaste orsaken är att blandaren inte är snabb nog att reglera när någon öppnar en kran någon annanstans i huset.
Av dom blandare jag har testat upplever jag FMM som snabbast och bäst på regleringen. Stänger man tex kallvattnet helt (med tex en ballofix) stänger den varmvattnet direkt för att man inte ska bränna sig.
Bor TS i hyreshus eller i villa? Den vanligaste orsaken är att blandaren inte är snabb nog att reglera när någon öppnar en kran någon annanstans i huset.
Av dom blandare jag har testat upplever jag FMM som snabbast och bäst på regleringen. Stänger man tex kallvattnet helt (med tex en ballofix) stänger den varmvattnet direkt för att man inte ska bränna sig.
Antog att det var samma problem som jag hade. Att det blir kallt i 10 sek efter ca 30 sek för att sen vara som vanligt. Om så inte är fallet ber jag om ursäkt....
Kan vara värmeväxlaren som strular. Morsan hade liknande fel, och då var det nåt i växlarn som strula, ring fjärrvärme leverantören och kolla med dom om det kan vara den. Tror det tog 10 min för dom att fixa till den så det är inget stort projekt.
Klicka här för att svara