Hej. Jag sitter nu och är lite efterfundersam, jag har precis gjutit fast/igen hålet efter mitt brunnbyte i tvättstugan på källarplan.

Inhandlade brunn och eps-cement på k-rauta, där de rekommenderade eps-cementen. Nu efter att jag gjutit så blev jag lite osäker på om eps-betong verkligen var det rätta att använda? hade aldrig tidigare jobbat i eps-betong och den var verkligen inte som jag hade tänkt mig.

det är ca 20cm jag gjutit på höjden, och på bredden brunnens diameter + 10cm runtom den. Ovanpå golvet kommer det bara bli fix och sen klinkers.

Var det rätt att ta eps-betong som jag rekomenderades ?

Tacksam för svar.
Tack på förhand.

/ Peter

EPSCement är bra till mycket men det du måste tänka på är att EPS inte kommer ge ett stabilt ytskickt som lämpar sig för att plattsättning. Dessutom är det inte tillräckligt stabilt för att fixera en golvbrunn.

Om du har bilat ur gammal betong, bytt brunn och gjutit igen helt med EPSCement så har du inte en tillräckligt stabil lösning. Det du borde ha gjort är istället att först fixerat golvbrunnen (tycker personligen att om man fixerar den endast med EPSCement så sitter den för löst), gjutit upp med EPSCement till 3-4 cm under kanten på golvbrunnen och sedan byggt upp den sista höjden med flytspackel eller fallbyggnadsbruk. Det sista behöver du för att ha ett ytskickt som är tillräckligt formstabilt för att klara att kläs med klinkers eller plastmatta och sedan klarar lasterna som blir när utrymmet används (dvs någon står på golvbrunnen). Risken i detta fallet är att du ev har en cirkulär yta som har relativt mjuk EPSCement under sig och belastningen i kanten mellan din gamla betong och den nya flytspackelytan så jag rekomenderar att du lägger någon cm extra tjockt bruk för ytskickt.

Om du har gjutit upp helt med EPSCement så skulle jag nog rekomendera att skrapa ur de översta 4-5cm och sedan gjuta upp detta fiberarmerad flytspackel eller fallbyggnadsbruk (tex LIP245) och sedan fortsatt från det.

// Mats

Redigerat:
Tack för ditt svar Mats.
Då blir det att ta bort 4-5 cm och flytspackla. Antar att det är ganska lätt att ta bort iallafall?

Typiskt att man ska låta sig luras av en sketen försäljare...

Varför använda EPS över huvud taget? Jag är förstås ingen expert på just golvbrunnar men vore det inte både billigare och bättre att gjuta med vanlig cement? Behövs det jämnas till efter det så kan man flytspackla ett tunt lager men det tror jag är onödigt det också om man inte ska fixa till ett fall lr nåt sånt.

Thomas59
Lägger mig inte i frågan om EPS vs. betong (skulle nog själv ha valt betong dock) men även om det var ett tag sedan jag gjöt med EPS så vill jag minnas att den SKA ha ett ytskikt av flytspackel OCH att det måste göras inom nån eller några dagar.

Kan det stämma?

Thomas59 skrev:
Lägger mig inte i frågan om EPS vs. betong (skulle nog själv ha valt betong dock) men även om det var ett tag sedan jag gjöt med EPS så vill jag minnas att den SKA ha ett ytskikt av flytspackel OCH att det måste göras inom nån eller några dagar.

Kan det stämma?
Japp det stämmer, man lägger flytspackel ovanpå för att få bärighet till tex golvvärmeslangen (inte ens den går alltså att lägga direkt på EPS) sen flytspacklar man in värmeslangen efter det.
Minns inte riktigt hur länge man kan vänta med att lägga flytspackel, men hos mej gjorde vi det nästa dag just för att man inte kan vänta så länge. 3 dygn max om jag minns rätt :S
Men EPS blir som torr tvättsvamp, håller knappt att gå på så att gjuta fast nåt som en brunn kan knappast fungera väl? om inte EPS förändrats rejält sen jag använde det för 2 år sen.

Att lägga ett lager flytspackel för att få bärigheten att lägga golvvärmeslangen är att överdriva och många av EPSCements konstruktionsförslag bygger på att slang läggs direkt ovanpå EPSCement och sedan flytspacklas in. Att det sedan är en fördel att ev ha en skorpa flytspackel för att kunna fästa slangen är en annan sak men det är inte en fråga om bärighet utan snarare hanterbarhet av slangen och möjligheten att fästa den i underlaget.

EPSCement SKA som Thomas59 säger ha ett ytskickt av flytspackel, slipsats eller annan hård yta som ger ett ytskickt.

// Mats

• Gilla
Xitts74
  • Laddar…
Jag använde Wirsbos rörhållare i plast för att fästa slangarna.
Sedan använde jag kabelklammer i kurvorna för att hålla ner slangen.

Men för att få det att fästa i EPS-cementen var det inte lätt. Det blev 5x60mm skruv, som fäste det hjälpligt

myrstack skrev:
Att lägga ett lager flytspackel för att få bärigheten att lägga golvvärmeslangen är att överdriva och många av EPSCements konstruktionsförslag bygger på att slang läggs direkt ovanpå EPSCement och sedan flytspacklas in. Att det sedan är en fördel att ev ha en skorpa flytspackel för att kunna fästa slangen är en annan sak men det är inte en fråga om bärighet utan snarare hanterbarhet av slangen och möjligheten att fästa den i underlaget.

EPSCement SKA som Thomas59 säger ha ett ytskickt av flytspackel, slipsats eller annan hård yta som ger ett ytskickt.

// Mats
Jaså? så sa inte han som gjorde´t hos mej men det kan ju ha hänt saker sen dess eller så finns det olika typer av EPS eller olika typer av rörmokare :D Jag limmade fästena för värmeslangen, skruv drog inte så bra i EPS direkt.
Spelar väl ingen roll egentligen heller för flytspackla måste man ju i vilket fall innan golvet läggs antar jag?

Det jag ville förtydliga är att det inte behövs ett tunt lager flytspackel för bärigheten, dvs förmågan av din gjutna kaka med EPSCement att klara belastning (tex du som står på den), när man lägger golvvärmeslangen utan att konstruktionsförslagen visar att golvvärmeslangen kan läggas direkt.

Sen håller jag helt med om att det är mycket mer lättarbetat att ha en flytspacklat så att översta lagret binder ihop sig då slangen oftas är ett helvete att få fast i EPSCementen direkt. Skulle jag ha hantverkare inne och jobba skulle jag med lätthet betala en säck flytspackel + 30 minuter att lägga denna mot 2 timmars extra strul att lägga slangen. Smart med andra ord men fortfarande inte en fråga om bärighet.

Har det ordnat upp sig för peterpops nu?

// Mats

Hur fäster ni slangen i det tunna lagret flyt då? Skruv?

• Gilla
Generalbananen
  • Laddar…
myrstack skrev:
Det jag ville förtydliga är att det inte behövs ett tunt lager flytspackel för bärigheten, dvs förmågan av din gjutna kaka med EPSCement att klara belastning (tex du som står på den), när man lägger golvvärmeslangen utan att konstruktionsförslagen visar att golvvärmeslangen kan läggas direkt.

Sen håller jag helt med om att det är mycket mer lättarbetat att ha en flytspacklat så att översta lagret binder ihop sig då slangen oftas är ett helvete att få fast i EPSCementen direkt. Skulle jag ha hantverkare inne och jobba skulle jag med lätthet betala en säck flytspackel + 30 minuter att lägga denna mot 2 timmars extra strul att lägga slangen. Smart med andra ord men fortfarande inte en fråga om bärighet.

Har det ordnat upp sig för peterpops nu?

// Mats
Hej igen.
Jo det löste sig för mig, jag tog bort eps-betongen och ersatte med lite riktig istället :)

Önskar såhär i efterhand att man skulle kollat upp det lite mera själv innan man gick och litade på en försäljare på storvaruhuset. Fast nu är man en erfarenhet rikare på det också. Tack för all hjälp och alla goda råd.

Bra att det löste sig. Efter att ha läst igenom tråden vill jag bara inflika att flytspackel som underlag (utan tätskikt) för plattor inte är att rekommendera om utrymmet kommer vattenbegjutas regelbundet.

EPS (+spackel) är alldeles utmärkt att gjuta brunnar med precis som TS gjort. Varför skulle man istället välja vanlig betong? Ska man vara riktigt kinkig ska den inte beläggas med klinker på 3 månader

Linkan222 skrev:
EPS (+spackel) är alldeles utmärkt att gjuta brunnar med precis som TS gjort. Varför skulle man istället välja vanlig betong? Ska man vara riktigt kinkig ska den inte beläggas med klinker på 3 månader
Betong är att föredra i de fall man inte tätskiktar eftersom flytspackel inte bör utgöra direkt underlag mot keramiken i ett våtutrymme. Snabbhärdande betong kan användas istället för den traditionella.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.