Hej,
Jag undrar om jag kommer kunna använda en tidigare dagvattenbrunn - med vattenlås - till toalettavlopp? Skulle mycket uppskatta lite input på nedanstående...
På tomten finns idag ett sommarrum på ca 25 kvm vilket byggdes av tidigare ägare för ca 25 år sedan (förmodligen utan bygglov). Jag vill nu renovera, isolera etc för att använda som kontor / gästrum med toalett.
Sommarrummet byggdes ovanpå en av dagvattenbrunnarna vilken fram tills nu gått ihop med spillvattnet i ett kombinerat avlopp och brunnslocket sitter mitt i rummet. Till denna brunn kopplades vid bygget regnvatten, dush samt minikök. Dock installerades ingen toalett och jag antar att anledningen var att det på brunnen sitter ett vattenlås på ca 2 meters djup (det står konstant ca 40 cm vatten på botten).
Nu undrar jag om man på något sätt kan koppla även toalett till denna brunn? Toalettavfallet kan ju givetvis inte bli stående i vattensamlingen innan vattenlåset utan bör väl på något sätt ledas förbi? Tittade på Saniflos malande och pumpande produkter:
http://www.saniflo.se/SANIFLOSILENCERSK5886505.aspx. Den kräver endast 22 cm utlopp. Skulle det funka att leda en flexibel slang ner i brunnen och genom vattenlåset?
Just nu håller vi på att separera dagvatten från spillvatten och i avloppet som brunnen är kopplad till kommer endast spillvatten från sommarrummet att gå frammöver. Kommunen är därmed OK med att vi använder brunnen till dush / toa etc.
Mycket tacksam för tips, rekommendationer, avrådan etc.!