2 729 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Sänka värmen på en VV beredare??
Vi har en Safir, varmvattenberedare. Så fort vi passerar mitten mellan varmt och kallt av blandaren så blir det skållhett. Det är grymt svårt att få ljummet och lite varmare. Det är antingen kallt eller skållhett. Nu har jag tagit kort, och undrar om någon vet var jag ändrar ner lite så det inte blir skållhett?? Det finns nån slags mätare som står på 60? Se bilderna..
Så här såg det ut under huven på varmvattenberedaren;

Så här såg det ut under huven på varmvattenberedaren;
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 242 inlägg
Ändra inte på VVB. Risk finns att du får legionella i den om du går under 53°. Byt din (troligtvis) trasiga blandare istället.
Vredet på bilden är sannolikt det som reglerar temperaturen på vattnet. Med detta sagt så håller jag helt med om att något är fel på din blandare, och det är där du bör lägga dina ansträngningar. Duschblandare brukar ha en termostat i sig. Om då varm- och kallvattenrör är skiftade kan det bli så som du beskriver.
Erik
Erik
Kolla med dina andra kranar om det är likadant där. Annars har du fel termostaten i blandaren som sagt.
PÅ en duschblandare går det att byta termostat delen vad jag vet men när man ändå är där o pillar så är det lika bra att skaffa en ny duschbandare.
Sänk absolut inte VV bredaren
PÅ en duschblandare går det att byta termostat delen vad jag vet men när man ändå är där o pillar så är det lika bra att skaffa en ny duschbandare.
Sänk absolut inte VV bredaren
Det är likadant överallt. Precis samma symptom. I köket, i handfatet och i duschen. Exakt samma var jag än drar på vattnet.. Kallt funkar fint, men så fort jag passerar mitten så blir det skållhett och jag får finlira ordentligt för att hitta den ljumna strålen..
Är det någon form av genomströmningsberedare? Dessa brukar kräva ett visst flöde för att gå igång. Om så är fallet kan det eventuellt gå att ställa ner det flödet som ett alternativ till att ställa ner temperaturen.
Erik
Erik
De flesta VVB som jag har sett har en blandningstermostat på utloppet, där beredarvattnet blandas späds med vanligt kallvatten till önskad temperatur.
Jag har sett sådana blandare som har kärvat ihop. Då kan det räcka med att byta blandaren.
1. Vilken temperatur har varmvattnet ut från vattenkranen?
2. Vilken temperatur är beredaren inställd på?
3. Vad är blandaren på utloppet av beredaren inställd på?
Jag har sett sådana blandare som har kärvat ihop. Då kan det räcka med att byta blandaren.
1. Vilken temperatur har varmvattnet ut från vattenkranen?
2. Vilken temperatur är beredaren inställd på?
3. Vad är blandaren på utloppet av beredaren inställd på?
Klicka här för att svara