1 926 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ställa 3-kammarbrunn direkt på berg och sedan fylla upp?
Platsen där avloppet ska vara är det ca 1m jord med berg direkt under.
Om jag gräver ner till berget kan jag ställa en 3-kammarbrunn på berget och sedan fylla över. Hur djupt bör tanken stå?
Om tanken är 2m hög kan den stå på berget och så fyller jag precis 2m jord över den eller ska det vara ännu mera?
Om jag gräver ner till berget kan jag ställa en 3-kammarbrunn på berget och sedan fylla över. Hur djupt bör tanken stå?
Om tanken är 2m hög kan den stå på berget och så fyller jag precis 2m jord över den eller ska det vara ännu mera?
Ser inget problem med att ställa tanken på berg men hur blir infiltrationen?
Sedan måste den kke förankras om det kan bli vatten i marken där?
Hur mycket man ska fylla över beror på flera olika saker men normalt är att man iaf fyller mer än prec till toppen, kika på tillverkarens rekomendationer..
Sedan måste den kke förankras om det kan bli vatten i marken där?
Hur mycket man ska fylla över beror på flera olika saker men normalt är att man iaf fyller mer än prec till toppen, kika på tillverkarens rekomendationer..
Tack.Tossegubbe skrev:
Markbädd blir det som det ser ut nu efter lite samtal till komunen.
Men t.ex en 3-kammarbrunn den behöver liksom inte ligga 1m under backen utan det är oftast tillräckligt med att bara få ner tanken så den täcks så är det bra? (ska fråga lev sen när jag kommit så långt) Antar det brukar vara cellplast isolering runt tanken också.
Jag har 1m jord att gräva ner tanken i sen är det berg så jag behöver fylla uppåt en del. Markbädden blir precis brevid är det tänkt.
Hmm men får du markbädden godkänd på berg menar du? mitt råd är att du diskuterar det där med miljökontoret i din kommun inna du planerar för långt..
Har pratat lite redan. Det är berg och just nu 1m jord ovanpå det.Tossegubbe skrev:
Där kommer jag göra markbädd och det gör inget att det bygger uppåt.
Skulle inte det fungera? Förklarade förutsättningarna för min kontakt på komunen och på henne lät det som att det inte var några problem.
Ok ja det beror ju lite på hur du kan lösa det med avrinning osv med sedan men har dom godkännt det så ser jag inga problem förutom att du kommer att få fylla upp mycket om du ska höja hela tomten i princip?
Detta är längst ut på ett hörn av tomten där jag ändå måste fylla upp en hel del. Kan jag gräva ner 1m till berg och sen ställa tanken och sedan fylla 1.5m eller så ytterligare ovanför det tror jag det blir helt okej. Har fyllnadsmassor till det.Tossegubbe skrev:
Klicka här för att svara