Vatten & Avlopp
cheetah1: Fast nu handlar det ju inte bara om "får" utan även om "vill"...
eleganten: Om jag inte missminner mig så måste du skruva lös hela koppen. Hoarna har en fast utvändig gänga i botten. Byter du ut vattenlåset så finns det adaptrar att sätta för moderna vattenlås!
Patrik_Hed: Stängde nyss av vattnet till toaletten och det rann tills att det var slut i behållaren. Alltså är det bottenventilen som är otät. Tack för hjälpen! Ska prata med hyresvärden på måndag. //Patrik
thewolf: När svämmar det över? Efter att man spolat lite vatten under lång tid eller efter mycket vatten på kort tid? Om det svämmar över om man häller mycket vatten på kort tid så låter det som för klent rör eller dåligt fall. Om det svämmar över efter att du har spolat lite vatten under lång tid så måste det vara täppt en bit bort. kontrollera, som någon redan sagt, avluftningen.
Fardelin: Har haft och har i viss mån fortfarande problem med smutsigt vatten. Nu är det dåligt tryck i min FMM Iseo badkaarsblandare. Har tagit isär det mesta men trycket är fortfarande dåligt. Kan det sätta igen "inne" i blandaren? Om partiklarna är små så dom kommer igenom filtrena som finns vid ingångsrören. Hur får jag isåfall rent inne i "blandarhuset"?
danielr112: Jag skulle påstå att 50cm är alldeles för lite. Det går ju att isolera och bygga en stor barikad runtomkring också. Men har du bara 50 cm kommer du kanske kunna få 15-20cm extra isolering som mest. Inte mycke att komma med om det är -20 ute dessvärre. Men allt beror ju på hur mycke man vill ha i förluster.
JoeCool: Tack för alla svar! Jag vände på T-kopplingen och lät avluftningsröret gå rakt upp och sedan åt höger med en 45 graders böj. Jag bygger en låda längs förrådets golv som avluftningen får gå genom. Gör inte så mycket att det tar lite golvyta, det är ju ändå bara ett förråd! //JOE
andreas_gbg_: [citat] Men eftersom du gjorde det en vardag så kunde du dra iväg och köpa det du behövde... Eller hur? ;) Personligen tycker jag det är kanon med Hornbach och liknande butiker som nästan alltid har öppet...
Åbacka: Nej, det är under marken hela vägen. Vi bygger på befintlig platta med källarrum under, så rören går ner genom golvet och sedan ut i marken.
Peter2400: Här är en länk till skötselinstruktioner till FMM blandare hoppas du kan finna det du söker där. http://www.fmmattsson.se/upload/808/instruktioner_aldre_web.pdf
Fardelin: Tack för svaren! Har för mig att det är magnesiumanod och emaljerad VVB. Beredaren är max 4-5 år, borde kanske ta isär vid tillfälle och se om den är slut. Inläckage kan det visserligen vara men vid tillfället då det hände (23/12) var det fortfarande kallt och snösmältningen hade inte kommit igång. Så det borde inte vara ytvatten. Eftersom det helt plötsligt vart mycket mer brunt
Bo.Siltberg: Passar gängan på blandaren? Samma cc mellan rören. Om inte så behövs en adapter eller vad det heter. Gängtejp? Infästning av blandaren? Täcklock att sätta på rören om det skulle skita sig med nya blandaren så slipper du montera tillbaka den gamla.
plåttak: Bra! Tack för svaret.
rogge_vvs: Vad är det för rör, galvat, koppar, pex? Har du kollat så du inte behöver en tryckreglering? Fota eller rita så går det lättare att bedöma.
magnu: Men vad är det som går sönder när det blir kallt? Sedan måste man ta reda på varför det går sönder, det kan sitta någon grad någonstans, eller vara felinstallerat, som fel kaplängd mm. Ett ny vattenutkastare kostar 675,- på Rinkabyrör, om du inte hittar felet.
Jonas_81: Har du inte uttad till tvätnaskin i närheten? i såna fall kan jag rekomendera denna http://www.oras.com/se/professional/products/Pages/ProductVariant.aspx?productcode=185 Har själv använt den när vi bodde i radhus, bekvämt att få ett T på kran så rakt var det tvättmaskin och extra kranen var det snabbkopling till slangen Men att rekomendera då du är inomhus använ riktiga metall
Playground: Nu är det rörmokare på gång. Tror det är samma problem som i ditt fall, eller jag hoppas, eftersom tanken fylls fortare och fortare. Tack!
prototypen: Titta även i denna tråden http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/132300-hur-dra-vaermekabel-i-vattenledningen.html protte
vidis: Det kommer inte att fungera, testa att kränga av klämringen för att ersätta den med en ny istället. Annars kan du testa att slipa lite med smärgelduk och sedan fetta in den med ex unipac.
gadeberg: har man egen brunn så är den inte jätteviktig? Tack för ett väldigt bra svar
jimmyboy_666: Kolla på Sigro.se dom har fmm kopplingar till väggbrickor. Kom ihåg att du måste anv fmm kopplingar direkt efter Fmm väggkoppling då den har en speciell koning inuti för att passa nippeln. På www.sigro.se kolla under "rör kopplingar" / "Väggkopplingssystem"/ "FMM kopplingar (Till väggbricka mm)" så hittar du det du behöver.
prototypen: På "sjaskigare" hotell brukar det finnas sådana lösningar och jag tycker det är äckligt. Risken att man blir blöt om fötterna finns också om röret slutar ovanför gallret. NÄ, inte i mitt hus
Gaffe: Vad du än skall göra kolla med flera entreprenörer och ställ dem mot varandra....det brukar leda till bra resonemang och priser
MathiasS: Kranen i gatan ska man aldrig aldrig aldrig röra själv. Dessa kranar har ju ofta några år på nacken (är är den 40 år gammal) vilket gör att kranen rostar. Det är inte ovanligt att man drar av dessa när man öppnar eller stänger. Har du gjort det är det du som betalar. Om Vattenverket gör det är det dom som betalar.... Stäng av inne i huset och sov gott när du har semester!
Gaffe: Vet att det finns avloppsrännor av grov karaktär på Nordpost och Nima, dessa är gjorda för drift i djurhållning, om det är detta du är ute efter. Kolla annars med firmor som håller på med stensättning, typ St Eriks
thomasd79: på mitt jobb används det till det men iom att det är väldigt oxiderande så är användningsområdena många. Används även ofta till att sanera bort dålig lukt, tex brand i villor och på reningsverk. Fast det är oerhört viktigt att inte nån person befinner sig inom detta område.
David i Skåne: NÄ......nu blir jag konfunderad. :confused: Har haft av blandaren från väggen, satt på vattnet och spolat ut eventuell smuts. Varm och kallvatten är kopplat rätt, vatten kommer ur båda rören som det ska när inte blandaren är påsatt. Inte ett smuts kunde hittas. Det verkar ju som att det skulle vara blandaren det är fel på? Verkar nästan orimligt, men allt kan väl hända?