Vad ska man skaffa idag om man gör ett enskilt avlopp?

Vill ha något prisvärt, lättskött och framtidssäkert.
När jag läser om minireningsverk med flera pumpar som går på 220v, en central som ska ha hand om allt, tillsättande av dyra kemikalier blir jag lite skeptisk.

http://www.uponor.se/upload/Documen...cevillkor Uponor Minireningsverk Jan 2009.pdf

ALLMÄNNA SERVICEVILLKOR FÖR UPONOR MINIRENINGSVERK
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Nedan angivna villkor gäller mellan Uponor och Kunden avseende de servicetjänster som Uponor erbjuder att tillhandahålla Kunden enligt ingånget serviceavtal.
[/FONT]
[/FONT]1. Serviceuppdraget
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Uponor skall utföra nedan angivna serviceåtaganden på ett fackmannamässigt sätt. Uponor skall därvid med tillbörlig omsorg ta till vara Kundens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
[/FONT]
[/FONT]2. Förutsättningar för servicen
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]För att Uponor skall utföra servicen förutsätter detta att minireningsverket installerats och monterats i enlighet med gällande villkor och förutsättningar därför samt att minireningsverket är driftsatt och drivs i enlighet med gällande villkor och förutsättningar. Härvid gäller bl.a. följande:
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]• [/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Minireningsverket skall ha slamtömts i enlighet med av kommunen, och i förekommande fall annan, meddelade föreskrifter, dock minst två gånger per år.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]• [/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Påfyllnad skall regelbundet ha skett av fällningsmedel (vanligen minst en gång var tredje månad).
Vidare gäller att Uponor skall vid servicebesök ha full tillgång till automatikskåp. Därutöver skall alla förekommande brunnslock vara lättillgängliga och upplåsta.
[/FONT]
[/FONT]3. Årlig grundservice
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]I Uponors årliga grundservice ingår följande:
• Kontroll av aktiv slamnivå.
• Funktionsprov av utloppsmodul, inloppsmodul, slamretur, dosering av fällningsmedel och luftning.
• Tillhandahållande av servicerapport till Kunden.
• I förekommande fall rapport till kommun, om sådan rapport erfordras.
Den årliga grundservicen har inte något annat syfte än att minireningsverket och dess drift skall kontrolleras. Detta medför att ansvaret för minireningsverket och dess drift ankommer på Kunden.
[/FONT]
[/FONT]4. Serviceavgift
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]För Uponors årliga grundservice skall Kunden till Uponor erlägga en serviceavgift. Denna serviceavgift uppgår till belopp som framgår av Uponors vid var tid gällande prislista. För närvarande uppgår serviceavgiften för 5pe till sek 2475 (inkl. moms), 10pe till 3350 sek (inkl moms)och 15pe till 3950 sek (inkl moms ). Serviceavgiften innefattar ett servicebesök (arbets- och resekostnad). Efter utfört servicebesök faktureras serviceavgiften till Kunden.
Normalt utförs första grundservicen ca 1 år efter leverans.
2
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]5. Fällningsmedel
[/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Uponors fällningsmedel finns normalt tillgängligt för inköp hos någon av Uponors återförsäljare. På de orter där detta inte fungerar kommer Uponor att i samband med det årliga servicebesöket leverera det normala årsbehovet (45 resp.90 liter) av fällningsmedlet. För sådan leverans skall Kunden till Uponor erlägga betalning enligt Uponors vid var tid gällande prislista.
[/FONT]
[/FONT]6. Tekniska förbättringar
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Skulle Uponor komma att framta förbättringar i minireningsverket och/eller dess drift, skall Uponor kunna erbjuda sådana förbättringar till Kunden. Skulle Kunden acceptera sådana förbättringar skall Kunden betala ersättning därför enligt de pris- och leveransvillkor som Uponor erbjudit. Därutöver skall Uponor i samband med den årliga grundservicen kunna genomföra förbättringar i minireningsverket. Skulle dock inte Kunden före det att sådana förbättringar sker, ha accepterat att betala ersättning därför, skall inte någon särskild ersättning utgå.
[/FONT]
[/FONT]

Finns en hel del information att läsa här: http://husagare.avloppsguiden.se/

Vad du behöver beror lite på vilken kommun du ska bygga i och hur nära vattendrag du befinner dig. Bor du ensam mitt ute i skogen är det inga problem att klara sig med en vanlig 3-kammars slamavskiljare + markbädd/infiltration. Sen finns det mer avancerade markbäddar så kallade biobäddar som uppfyller kraven utan att du ska behöva ta till ett minireningsverk. :P

cem77 skrev:
Finns en hel del information att läsa här: [länk]

Vad du behöver beror lite på vilken kommun du ska bygga i och hur nära vattendrag du befinner dig. Bor du ensam mitt ute i skogen är det inga problem att klara sig med en vanlig 3-kammars slamavskiljare + markbädd/infiltration. Sen finns det mer avancerade markbäddar så kallade biobäddar som uppfyller kraven utan att du ska behöva ta till ett minireningsverk. :P
Tack. Jag känner att jag vill investera i något som är i framkant av utveckligen just nu så jag inte köper något som PRECIS klarar kraven idag. Det är normal skyddsnivå där jag bygger men jag har ca 1km till en stor vattentäckt så jag vill inte riskera att om 10år kommer komunen och säger att nu ska alla som har 3-kammarbrunn och markbädd tvingas byta ut det mot något med bättre rening.

Har du några åsikter om minireningsverk annars?
Detta med en del rörliga delar och tillsättande av kemikalier känns inte som framtiden. I mina ögon är det fasta kostnader som tickar på och saker som måste underhållas.

Hur långt från kommnalt avlopp bor du ?

Löven4ever skrev:
Hur långt från kommnalt avlopp bor du ?
Någon mil eller så. Inte ett alternativ tyvärr.

Det finns ett alternativ med en sk tuggerpump som maler sönder allt till ett slam som man kan pumpa relativt långt ,har själv ca 400 m och överväger detta alternativ . men jag tror att det blir för långt för dig för att vara ekonomiskt .

Löven4ever skrev:
Det finns ett alternativ med en sk tuggerpump som maler sönder allt till ett slam som man kan pumpa relativt långt ,har själv ca 400 m och överväger detta alternativ . men jag tror att det blir för långt för dig för att vara ekonomiskt .
Sen när du fyller jämnt någon gång då kommer polarna och fasvänder så den pumpar åt andra hållet :D

Då kan dom gratisdricka nån annanstans i fortsättningen......

Suhagg skrev:
Tack. Jag känner att jag vill investera i något som är i framkant av utveckligen just nu så jag inte köper något som PRECIS klarar kraven idag. Det är normal skyddsnivå där jag bygger men jag har ca 1km till en stor vattentäckt så jag vill inte riskera att om 10år kommer komunen och säger att nu ska alla som har 3-kammarbrunn och markbädd tvingas byta ut det mot något med bättre rening.

Har du några åsikter om minireningsverk annars?
Detta med en del rörliga delar och tillsättande av kemikalier känns inte som framtiden. I mina ögon är det fasta kostnader som tickar på och saker som måste underhållas.
Utan att ha suttit med kalkyler och djupstuderat ämnet så "känns" minireninsverk mest som något som passar om man är många hus som kan ansluta sig till dom. Dels för att dom har en ganska stor kapacitet utan att öka allt för mycket i omfång och pris. Initialkostnaden är högre vilket gör att kapitalkostnad och kapitalbindning ökar. Det krävs kontinuerligt underhåll och byte av "filter" som samlar på sig näringsämnen tex. Många gillar inte driftsavbrott, det vill säga åker du bort mitt i vintern på en månads semester till thailand så kan reningsprocessen få problem.

Pågrund av detta tycker jag personligen det är något som passar bäst att kopplas till 2-3 hus eller fler. Då får man en jämnare belastning och fler att sprida de fasta kostnaderna på. Syns ju i den texten du hade klippt in: För närvarande uppgår serviceavgiften för 5pe till sek 2475 (inkl. moms), 10pe till 3350 sek (inkl moms)och 15pe till 3950 sek (inkl moms ) Billigare per person ju fler man är som kan kopplas till reningsverket.

Grundkostnaden är hög att bära på bara ett hus. Sen så finns det anläggningar som går att bygga om till minireningsverk den dagen du behöver det. Tex:
http://baga.se/slamavskiljare.html

Ytterst tveksamt dock om du någonsin kommer att hamna i den situationen. Skulle det bli så många avloppsanläggningar runt dig att du behöver minireningsverk så skulle nog kommunen dra fram kommunalt eller ordna gemensam rening på plats för flera hushåll vilket känns som en bättre lösning. En markbädd håller dessutom oftast bara i 15-20 år max så du hinner använda en sådan innan det är dags att investera i någon ny "oprövad" teknik.

cem77 skrev:
Utan att ha suttit med kalkyler och djupstuderat ämnet så "känns" minireninsverk mest som något som passar om man är många hus som kan ansluta sig till dom. Dels för att dom har en ganska stor kapacitet utan att öka allt för mycket i omfång och pris. Initialkostnaden är högre vilket gör att kapitalkostnad och kapitalbindning ökar. Det krävs kontinuerligt underhåll och byte av "filter" som samlar på sig näringsämnen tex. Många gillar inte driftsavbrott, det vill säga åker du bort mitt i vintern på en månads semester till thailand så kan reningsprocessen få problem.

Pågrund av detta tycker jag personligen det är något som passar bäst att kopplas till 2-3 hus eller fler. Då får man en jämnare belastning och fler att sprida de fasta kostnaderna på. Syns ju i den texten du hade klippt in: För närvarande uppgår serviceavgiften för 5pe till sek 2475 (inkl. moms), 10pe till 3350 sek (inkl moms)och 15pe till 3950 sek (inkl moms ) Billigare per person ju fler man är som kan kopplas till reningsverket.

Grundkostnaden är hög att bära på bara ett hus. Sen så finns det anläggningar som går att bygga om till minireningsverk den dagen du behöver det. Tex:
[länk]

Ytterst tveksamt dock om du någonsin kommer att hamna i den situationen. Skulle det bli så många avloppsanläggningar runt dig att du behöver minireningsverk så skulle nog kommunen dra fram kommunalt eller ordna gemensam rening på plats för flera hushåll vilket känns som en bättre lösning. En markbädd håller dessutom oftast bara i 15-20 år max så du hinner använda en sådan innan det är dags att investera i någon ny "oprövad" teknik.
Underbart! Otroligt vad mycket bra kunskap det finns.

Fått bra kontakt på komunen nu och hon rekomenderade inte minireningsverket. 3-kammarbrunn och markbädd tyckte hon, Prisvärt och bäst just nu tyckte hon. Hon bor i närheten av mig och gjorde nytt avlopp för något år sedan på just detta sätt. Ingen risk att hon kommer vilja ändra regler själv i alla fall d^_^b:)

Kan du få grävjobbet gjort till ett bra pris så finns det inget ekonomiskt som slår en 3-kammar brunn + infiltration. Inte ens om du måste göra om det om 10 år igen. Satsar du på en för avancerad metod idag så blir priset ganska högt eftersom det är liten upplaga. För en lång och problemfri livslängd på infiltrationen är det bra att försöka välja en brunn som avskiljer slam väl.

Hemmakatten
Du skulle ju kunna sättain en "fosforfälla" vilket reducerar som namnet antyder) fosforutsläppet betydligt. Det skulle jag göra om vi skulle anlägga en infiltrationsanläggning idag. Det klarar relativt höga krav på utsläpp och torde vara förhållandevis framtidssäkert.

cem77 skrev:
Kan du få grävjobbet gjort till ett bra pris så finns det inget ekonomiskt som slår en 3-kammar brunn + infiltration. Inte ens om du måste göra om det om 10 år igen. Satsar du på en för avancerad metod idag så blir priset ganska högt eftersom det är liten upplaga. För en lång och problemfri livslängd på infiltrationen är det bra att försöka välja en brunn som avskiljer slam väl.
Har hjälp av en kompis med det mesta grävjobbet och gör finplaneringen själv så det är ingen större kostnad. 3-kammar brunn + markbädd lutar det år just nu. Verkar helt klart mest prisvärt och lättskött.

Hemmakatten skrev:
Du skulle ju kunna sättain en "fosforfälla" vilket reducerar som namnet antyder) fosforutsläppet betydligt. Det skulle jag göra om vi skulle anlägga en infiltrationsanläggning idag. Det klarar relativt höga krav på utsläpp och torde vara förhållandevis framtidssäkert.
Vet inte hur en fosforfälla ser ut men är det något som är möjligt att göra i efterhand om kraven skulle bli hårdare? Dvs om jag gör en 3-kammar brunn + markbädd idag.

Hemmakatten
Bifogar en länk (finns säkert flera) där du kan läsa om fosforfällan. Den kan anslutas i efterhand, sätts mellan trekammarbrunnen och bädden. Förutom att reducera fosforhalten så förlänger den livet på bädden. Dock kräver den el. Man häller i flockningsmedel ett par ggr per år vilket gör att fosforet sjunker till botten och sedan sugs upp vid den ordinarie slamtömningen.

http://www.uponor.se/upload/Documen...uktinformation Enskilt Avlopp/Fosforfälla.pdf

Suhagg skrev:
Vet inte hur en fosforfälla ser ut men är det något som är möjligt att göra i efterhand om kraven skulle bli hårdare? Dvs om jag gör en 3-kammar brunn + markbädd idag.
Titta på Bagas slamavskiljare...det är samma slamavskiljare de använder i Baga Easy men utan själva reningsdelen. Det går att komplettera med denna för ca 40 000 om det skulle bli aktuellt. Slamavskiljaren kostar ca 20 000. Behövs det pump kan denna integreras i slamavskiljaren så man slipper gräva ner extra pumpbrunn också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.