Ska göra ett nytt avlopp med 3-kammarbrunn samt markbädd. Avrinning ut i dike.
Försöker få en klar bild på hur mitt system kommer se ut och vad det kommer innehålla. Markbädden har jag koll på. Men övriga delar vad kommer jag behöva?
En 3-kammarbrunn, fördelningsbrunn samt en markbäddskit thats it?
Ska bli avlopp från fristående garage som ska in också men den antar jag går direkt till 3-kammarbrunnen och inte via huset.

Har jag förstått det rätt om en slamavskiljare är bara det "nya" ordet för en 3-kammarbrunn? Det är en slamavskiljare, fördelningsbrunn + en markbädd jag behöver helt enkelt.

Varför är inte fördelningsbrunnen en del av 3-kammarbrunnen så man slipper en extra enhet?

För att vara på säkra sidan ska jag alltid ha ett slamfilter innan min markbädd så jag inte får ut partiklar som täpper igenom markbädden?

Finns slamfilter inbyggda i 3-kammarbrunnar eller blir det en separat liten enhet med bara filtret i samt ett lock för inspektion?

http://www.uponor.se/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Sweden/IE/Teknisk%20handbok/8.1%20Enskilt%20Avlopp.pdf

http://www.avloppsguiden.se/avloppsteknik/Komponent_Slamavskiljare.htm

Redigerat:
Ska du koppla in garageavloppet så behöver du kanske en oljeavskiljare också....

jhenrikj skrev:
Ska du koppla in garageavloppet så behöver du kanske en oljeavskiljare också....
Ja just det. Men den hamnar väl i golvbrunnen i garaget? Från den går avloppet till min 3-kammarbrunn.

Suhagg skrev:
Ja just det. Men den hamnar väl i golvbrunnen i garaget? Från den går avloppet till min 3-kammarbrunn.
Finns massa olika varianter på det där, så det där är säkert en av dem, har inte satt mig in i det så noga eftersom mitt garage är några år bort fortfarande..

golvbrunnen i garaget behöver ju inte kopplas in på slamavskiljaren,men ska du ha toalett o sånt e det ju annat.Förr så fanns det 2,3,o,5 kammars brunnar idag benämns dom som typgodgända slamavskiljare o e som regel 1 till 2 kammare
renoverarn

renoverarn skrev:
golvbrunnen i garaget behöver ju inte kopplas in på slamavskiljaren,men ska du ha toalett o sånt e det ju annat.Förr så fanns det 2,3,o,5 kammars brunnar idag benämns dom som typgodgända slamavskiljare o e som regel 1 till 2 kammare
renoverarn
Nä det är ju sant. Ska ha ett handfat men det kan jag väl ta direkt till fördelningsbrunnen?
Tror jag ska dra ett extra avloppsrör ifall man vill ha toa eller dusch i garaget någon gång i framtiden. Lättare att göra nu från början.

Hej!
Betvivlar att du får dra avloppet från ett handfat direkt till fördelningsbrunnen. Möjligtvis skulle du kunna ha enbart BDT-avlopp för handfatet vilket skulle innebära slamavskiljare kopplad till en infiltration, tror till o med att en tvåkammarbrunn är tillräcklig i det fallet. Men som i ditt fall när du ändå skall anlägga en slamavskiljare men efterföljande rening så finns det ju förmodligen ingen anledning att göra två anläggningar.
En typgodkänd slamavskiljare med 1 kammare har jag aldrig hört talas om, möjligtvis om "renoverarn" menar ett minireningsverk av något slag.

En slamavskiljare kan vara uppbyggd på lite olika sätt men det vanligaste är väl den traditionella tre-kammarbrunnen.

Fördelningsbrunnen har i regel skikt-skivor för att fördela flödet mellan de olika spridningsledningarna, är väl en anledning till att den inte sitter i samma enhet som själva slamavskiljningen, samt att du kanske inte vill ha markbädden dikt an med slamavskiljaren.

är inte säker men tror inte det är så vanligt med den typen av filter du beskriver mellan slamavskiljaren och markbädden, om slamavskiljaren fungerar som den ska så ska det ju inte behövas. men det är klart det skulle kanske förlänga livslängden på bädden....

De delar du nämnt som ingående i din anläggning låter som en ganska vanlig lösning, den kan ha fler delar beroende på yttre omständigheter som lutning och utrymmet etc.

mvh
Lenny

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.