Hej alla

Vi ska bygga ut huset med källare (sutteräng) och har lagt "driftsrummet" där nere. Vi kommer installera någon form av värmepump samt ev FTX aggregat. Då källargolvet ligger under avloppsnivån har vi inget vatten eller avlopp i källaren men hur ska ev kondensvatten samt expansionsvatten från värmepumpen tas om hand?
Avlopp kommer finnas tillgängligt i "driftrummet" men en bit under källartaknivå

Mvh
Pär

På något sätt måste du ha en dränering runt huset och där kan du koppla på detta lilla spillvatten.

Protte

Hej

Det är ett alternativ, men rent krasst inte lagligt om jag har förstått det rätt, eller?

Om man ska bygga en pumpgrop hur kan det se ut? Alla färdiga lösningar är för utomhusbruk och täcker ett helt hushålls gråvatten.

Det blir ju inte så mycket vatten så vill du göra det enkelt så ställ dit en hink och tömm den manuelt :) Bygg annars ett enkelt pumpavlopp med t ex en tvättmaskinspump eller vad du nu kan hitta.

Ställ dit en hink, töm den sedan på utsidan väggen så hamnar vattnet iaf i dräneringen, typ.

Protte

zokoban skrev:
Är det något sånt här du söker kanske.
[länk]
[länk]
Precis vad jag hade i huvudet men inte lyckades hitta. Sen ska man väl ta ställning till om den ska gjutas in i källargolvet eller bara ställas brevid. Går kanske att bygga något eget för en billigare peng.

Att tömma hink fungerar också men kanske inte då man är borta 8v.

Är man borta 8 veckor så blir det inget ur VVB övertrycksventil iaf då vattnet kommer att hålla konstant temperatur.

Protte

prototypen skrev:
Är man borta 8 veckor så blir det inget ur VVB övertrycksventil iaf då vattnet kommer att hålla konstant temperatur.

Protte
Det är ifs sant!

Skerhetsventilerna ska absolut inte mynna i en hink..

Enl åf för Grundfos ligger Liftaway C på ca 2800:- B på 9500:- utan moms.
Wilo har oxå en variant Drainlift som ligger på samma pris som Grundfos.

Det lutar åt någon variant ovan mark för min del.

2800 kr måste vara exkl. pump.

Ja det känns som en för stor skillnad, kan ha hört fel över tel.

Bägge prisuppgifterna är exkl. pumpar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.