2 161 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
djupvattenpump som rör sig
Har precis bytt en ejektorpump mot en sq2 djupvattenpump från grundfos. Bytte samtidigt ut alla detaljer i pumphus inkl hydropress. Nu har jag två frågor.
- Vilket stopptryck törs jag sätta på tryckströmbrytaren? Alla ledningar är från sent 60- tidigt 70-tal. Satte stopptrycket till strax under 3, men undrar om jag törs höja till runt 4? Gamla manometern har varit trasig några år och jag minns inte vad stopptrycket var satt till..
- När pumpen stoppar rör sig Pemslang från pumpen uppåt ca 5-10 centimeter. Är detta skadligt och bör slangen förankras? (vajer och kabel är slaka). Oroar mig för att pumpen vispar runt för mycket i borrhålet..? Pumpen har ju mjukstart, men stoppet kommer ju plötligt.. Satte en extra backventil innan fördelarrör, kan denna bidra till "rycket" i pemslangen?
1. Att höja till 4 bar inget problem. Anläggningar för enskilt vatten ska klara 6 bar. Det ska (bör) finnas en säkerhetsventil som öppnar vid 6 bar.
2. Verkar skumt att den "hoppar" så mycket. Är elkabeln till pumpen fastsatt ordentligt i slangen? Vajern ska vara fri. Är slangen och vajern förankrade i locket över borrhålet? Prova att ta bort den extra backventilen. Vad var syftet med den?
2. Verkar skumt att den "hoppar" så mycket. Är elkabeln till pumpen fastsatt ordentligt i slangen? Vajern ska vara fri. Är slangen och vajern förankrade i locket över borrhålet? Prova att ta bort den extra backventilen. Vad var syftet med den?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
När pumpen går så har vattnet fart uppåt, när pumpen stannar så fortsätter vattnet uppåt och drar med sig slangen uppåt då inget nytt vatten fylls på nerifrån.
Den skulle behöva mjukstopp också.
Protte
Den skulle behöva mjukstopp också.
Protte
Tack för svaren!
Jupp, en säkerhetsventil på just 6bar har jag redan.
Elkabeln är fastsatt med buntband med jämna mellanrum på slangen, och kabeln var aldrig spänd under nedsänkning och inte efteråt heller. Vajern är inte fastsatt i slang, och inte heller den är spänd.
Tanken med den extra backventilen var mest att tänkt som reserv om/när den inbyggda backventilen skulle ge upp..
Den borde ju inte påverka detta fenomen kan jag tycka?
Jupp, en säkerhetsventil på just 6bar har jag redan.
Elkabeln är fastsatt med buntband med jämna mellanrum på slangen, och kabeln var aldrig spänd under nedsänkning och inte efteråt heller. Vajern är inte fastsatt i slang, och inte heller den är spänd.
Tanken med den extra backventilen var mest att tänkt som reserv om/när den inbyggda backventilen skulle ge upp..
Ta bort den extra backventilen.
Finns det ett lock över borrhålet och är detta ordentligt åtdraget?
Ibland kan man behöva montera ett stöd av något slag för att förankra slangen i, om den ovanför borrhålet sticker iväg horisontellt.
Vajern skulle jag ta bort om jag var som du, men det är kanske ett ganska stort projekt att ta upp pumpen?
Risken med vajer är att den nöter hål på elkabeln efter tillräckligt många start/stopp ryck, har sett detta ett flertal ggr.
Är prk-kopplingarna som håller slangen ordentligt åtdragna så går slangen av innan kopplingarna släpper, har även upplevt detta då en pump fastnat i ett borrhål och det fanns en grävmaskin på plats som drog i slangen.
Alltså är vajern överflödig.
Finns det ett lock över borrhålet och är detta ordentligt åtdraget?
Ibland kan man behöva montera ett stöd av något slag för att förankra slangen i, om den ovanför borrhålet sticker iväg horisontellt.
Vajern skulle jag ta bort om jag var som du, men det är kanske ett ganska stort projekt att ta upp pumpen?
Risken med vajer är att den nöter hål på elkabeln efter tillräckligt många start/stopp ryck, har sett detta ett flertal ggr.
Är prk-kopplingarna som håller slangen ordentligt åtdragna så går slangen av innan kopplingarna släpper, har även upplevt detta då en pump fastnat i ett borrhål och det fanns en grävmaskin på plats som drog i slangen.
Alltså är vajern överflödig.
Klicka här för att svara