3 288 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
grumligt Brun/vitt vatten...
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
JO det ligger till så här att huset vi har köpt har borrat vatten som inte varit något större fel på enligt vatten prover etc, kan dock lukta lite skumt i bland men känligt som det heter.
Men nu är det så att vi glömde ett par kranar på och på något vis lyckats "tömma" källan efter detta har det uppstått en viss grumligt het, smakar inte konstigt med det känns i tänderna som när man blir omkörd på en grusvag på sommaren
Så min teori är att det är lera/fin sand som släpt på något ställe, skall man fortsätta att spola eller skall vi kanske spola borrhålet?
Borrhålet är ca 110meter pumpen på 98m tror jag.
//Hannes
Men nu är det så att vi glömde ett par kranar på och på något vis lyckats "tömma" källan efter detta har det uppstått en viss grumligt het, smakar inte konstigt med det känns i tänderna som när man blir omkörd på en grusvag på sommaren
Så min teori är att det är lera/fin sand som släpt på något ställe, skall man fortsätta att spola eller skall vi kanske spola borrhålet?
Borrhålet är ca 110meter pumpen på 98m tror jag.
//Hannes
Jag hade testat med att inte göra någonting. Inte spola extra för att försöka bli av med "leran", utan låta brunnen stabilisera sig igen. Om det då inte blir bättre på några veckor får man kanske fundera igen.
(Jag är ingen brunnsexpert, bara brunninnehavare som efter ett stort vattenuttag också fått sand i vattnet kortvarigt.)
(Jag är ingen brunnsexpert, bara brunninnehavare som efter ett stort vattenuttag också fått sand i vattnet kortvarigt.)
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
okej, låter rimligt i och för sig.
Kanske bara skall ha is i magen om det löst sig av sig själv hos andra, köra vattnet genom kaffefilter nu till en början, är jag extra hård i magen kan det ju ha en "naturlig" förklaring...
Jag skall ringa kommunen på måndag också så får vi se vad de tror.
Kanske bara skall ha is i magen om det löst sig av sig själv hos andra, köra vattnet genom kaffefilter nu till en början, är jag extra hård i magen kan det ju ha en "naturlig" förklaring...
Jag skall ringa kommunen på måndag också så får vi se vad de tror.
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Har nu gjort vattentesten och detta visade sig vara tjänligt med anmärkning på bakterier dock inte fekala lurifaxer, vi skall skicka in ett nyt prov om några månader och se om det blivit bättre.
Men kort och gott verkar det inte vara någon fara med vattnet efter åt, utan det var troligtvis "borrslam" so kommit med.
Men kort och gott verkar det inte vara någon fara med vattnet efter åt, utan det var troligtvis "borrslam" so kommit med.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grumligt vatten/sediment i grävd brunn
Vatten & Avlopp -
Grumligt vatten från trekammarbrunn till pumpen
Vatten & Avlopp -
Grumligt vitt vatten, gamla asbeströr
Vatten & Avlopp -
Få vittbord brunt men behålla dem fina trämotiven
Färg, Måla & Tapetsera -
Grumligt vatten efter torr brunn. Vänta eller spola?
Vatten & Avlopp