3 766 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Sätta in gamla PEX rör
Medlem
· Västmanland
· 9 inlägg
Håller på att renovera köket och ska dra nya rör till kranen. Jag har två stora rullar med en äldre variant av PEX rör, de är inte gjorda av koppar utan av järn men de har iaf. vit plast runt sig. Så min fråga är om man kan sätta in dessa rör eller om man måste köpa en ny rulle med kopparrör?
Tack sam för svar
Tack sam för svar
Det är inte PEX du har utan stålprisol, används till värmesystem. Jag skulle inte använda rören till tappvatten, de rostar nog rätt friskt då.
Som fotografen sa om dina rör men köp inte kopparskräp utan Alu-Pex eller ren Pex Rör i Rör.
Vad alla älskar Alu-Pex här. Sånt måsta man ha en maskin till senast jag kollade? Då är det bättre med vanlig pex eller om man vill ha en sygg dragning så kromade kopparör. För vad gäller utseendet så är det mycket som slår pexen.
Det finns klämringskoppling till Alupex om man inte vill/kan använda pressverktyg men prec som för koppar är dom dyrare.
Vad gäller snyggheten så kan jag hålla med om att krom-rör är snyggt på utanpåliggnade montage på vissa ställen men till dold dragning är ju Alupex på rulle smidigt och för utanpåliggande montage finns det raka längder som är tio ggr snyggare än en vågig prisol.
Att det dessutom är halva priset typ ser jag inte som ngn nackdel
Enda tillfället det inte passar är som sagt när man vill ha krom men hur ofta vill man det förutom i ett badrum kke? Vita och fina är dom från början så inget kladd med att måla koppar eller stålrör heller. .
Vad gäller snyggheten så kan jag hålla med om att krom-rör är snyggt på utanpåliggnade montage på vissa ställen men till dold dragning är ju Alupex på rulle smidigt och för utanpåliggande montage finns det raka längder som är tio ggr snyggare än en vågig prisol.
Att det dessutom är halva priset typ ser jag inte som ngn nackdel
Enda tillfället det inte passar är som sagt när man vill ha krom men hur ofta vill man det förutom i ett badrum kke? Vita och fina är dom från början så inget kladd med att måla koppar eller stålrör heller. .
Lite skrev:
jag visste inte att det fanns alupex på rulle. Vad skiljer alupexen på rulle mot rör i rör? Billigare?
Själv föredrar jag kromat och snygg dragning än pex på rulle även under diskbänken. Svårt att få det snyggt med rulle.
Själv föredrar jag kromat och snygg dragning än pex på rulle även under diskbänken. Svårt att få det snyggt med rulle.
Visst finns det på rulle och även som RiR om man vill, fördelen som jag ser det är att det är smidigt att gå över ifrån en dold instalation med rulle i tex bjälklag till en synlig del i ett rum med raka rör som man kan bocka på samma sätt som ett kromat rör och klamra snyggt på väggarna eller taket fram till tex VP.
På detta sätt slipper man onödiga skarvar och efterbehandling mm.
Iaf jag anser att alupexen ger det bästa av tre världar då den har alla fördelar med prisol,pex och koppar på samma gång men ingen av nackdelarna såvitt jag vet.
Finns ju övergångar till kromrör med när man känner för det men ofta vill man ändå ha det vitt och det finns dessutom inte grova kromrör såvitt jag vet? Tex 22 eller 28mm?
Alupexen finns upp till 54 mm senast jag kollade
På detta sätt slipper man onödiga skarvar och efterbehandling mm.
Iaf jag anser att alupexen ger det bästa av tre världar då den har alla fördelar med prisol,pex och koppar på samma gång men ingen av nackdelarna såvitt jag vet.
Finns ju övergångar till kromrör med när man känner för det men ofta vill man ändå ha det vitt och det finns dessutom inte grova kromrör såvitt jag vet? Tex 22 eller 28mm?
Alupexen finns upp till 54 mm senast jag kollade
Lite skrev:
Medlem
· Västmanland
· 9 inlägg
Tack för svaren, kunde ana att man inte kunde använda rören. Men tänkte att det är ju värt att fråga så man inte köper nya rör i onödan. Får de vad det blir för rör, tror det blir koppar.
Klicka här för att svara